GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 139

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 139

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Visie op studentenbelangen - het kwalificatieconcept

Het kwalificatieconcept, ontleend aan de politieke economie van

het onderwijs, is het articulating principle dat studentenbelangen af-

zonderlijk en in samenhang invulling en onderbouwing moet geven.

Vanuit het perspectief van de radicale studentenbeweging moet elke

afgestudeerde de beschikking hebben over vier kernkwalificaties.

Elke afgestudeerde moet, ten eerste, beschikken over concrete en nut-

tige vakkennis, noodzakelijk om een bepaald beroep te kunnen uitoe-

fenen. Hierbij valt te denken aan het vermogen complexe technische

arbeidshandelingen te verrichten, het toepassen van research- en be-

leidstechnieken, het beschikken over sociaal-medische vaardigheden

en/of pedagogisch-didactische vaardigheden, het hebben van kennis

van specifieke maatschappelijke terreinen, waarop vakdisciplines zijn

gericht. Vanwege de noodzakelijke flexibiliteit op de arbeidsmarkt en

het snelle verouderen van kennis, dient elke afgestudeerde, ten twee-

de, ook te beschikken over een meer algemene kwalificatie die alge-

mene bruikbare vaardigheden behelst, geschikt voor het brede scala

van beroepen waarvoor de wetenschap als achtergrond dient. Hier-

voor dienen wetenschapstheoretische en algemeen-methodologische

principes aan de orde te komen met hun filosofische achtergronden.

De vooronderstellingen van wetenschappelijke benaderingen moeten

continu ter discussie worden gesteld; de leerstoel is niet meer heilig.

Bovendien is integratie van onderwijs en onderzoek een vereiste; ken-

nistheoretische problemen kunnen dan op een fundamentele en tege-

lijkertijd praktische wijze aan de orde komen. Tijdens de studie dienen

studenten, ten derde, ook inzicht te krijgen in de actuele en latere

maatschappelijke positie van afgestudeerden en intellectuelen in het

arbeidsproces en in de samenleving als geheel. Hierbij dient aandacht

geschonken te worden aan de ontwikkeling van de maatschappij en,

daaraan gerelateerd, de ontwikkeling, de rol en de betekenis van de

wetenschap. De positie en rol van wetenschappers behoeven uitdie-

ping. Studenten moeten, ten vierde, tijdens de studie leren opkomen

voor hun eigen belangen, een voorbereiding op hun maatschappijkri-

tische beroepspraktijk als hoofdarbeider in private of publieke ar-

beidsorganisaties.'3

Het kwalificatieconcept herbergt de belofte dat studenten na een

kwalitatief goede opleiding bij machte zijn een goede baan te krijgen.

Tegelijkertijd beschikken goed gekwalificeerde studenten over het re-

pertoire om bijdragen te leveren aan het doorbreken van bestaande

machtsverhoudingen in arbeidsorganisaties en andere maatschappe-

137

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 139

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's