GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 389

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 389

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ƒ A. W. Musschenga: initiator van ethisch onderzoek 385

kaders waarbinnen men kan k o m e n tot moreel gerechtvaardigde oordelen, gebruik

maken van de resultaten van onderzoek van empirische ^wetenschappen als sociolo-

gie, psychologie, biologie en de neurowetenschappen? Hij spitste deze vraag toe op

resultaten van neurowetenschappelijk en psychologisch onderzoek om 'te k o m e n

tot morele richtingaanwijzers - principes, regels, begrippen - die empirisch ade-

quaat ... zijn'."

Dat hij de resultaten van neurowetenschappelijk en psychologisch onderzoek bij

zijn werk als ethicus wilde betrekken, betekende niet dat hij de normativiteit van mo-

rele richtingaanwijzers wilde afleiden uit noch reduceren tot neurowetenschappelij-

ke, respectievelijk psychologische feiten. Wèl beoogde hij dat voortgaand empirisch-

wetenschappelijk onderzoek zich ook zou moeten richten op onderzoekbare morele

vragen die ethici stellen." Bovendien is in empirisch onderzoek nodig dat psycholo-

gen en ethici nauw samenwerken in het formuleren van de vraagstelling en opzet er-

van." Zijn slotconclusie had een vergaande strekking, namelijk dat de empirische

aannames die verbonden zijn met de theoretische posities die ethici innemen ook

door empirisch wetenschappelijk onderzoek plausibel gemaakt moeten worden.

'Die eis moet onderdeel gaan worden van het beroepsethos van ethici'.'*^

Na zijn tweede oratie bleef hij zich bezighouden met 'empirisch geïnformeerde

theorievorming'. Hij concentreerde zich op het verschijnsel morele intuïties, dat zo-

wel in de sociale psychologie als in de filosofie wordt bestudeerd. Filosofen nemen

echter nauwelijks kennis van het onderzoek van sociaalpsychologen naar intuïties,

en sociaalpsychologen ook niet van het onderzoek van filosofen. Musschenga be-

streed dat het onderzoek van de een niet relevant zou zijn voor de ander. Hij gaf aan-

zetten voor een empirisch geïnformeerde filosofische theorie van morele intuïties."

Musschenga heeft zich ontwikkeld tot een internationaal gerespecteerd ethicus.

Deze reputatie heeft hij mede te danken aan het d o o r hem - samen met prof.dr.

R. Heeger uit Utrecht - opgerichte tijdschrift Ethical Theory and Moral Practice,

waarvan zij beiden de editors zijn. Verder heeft hij zich gemanifesteerd als een initi-

ator van nieuw onderzoek. Verscheidene jonge promovendi heeft hij aangetrokken

en begeleid bij h u n onderzoek.^*

33 Musschenga, Empirisch geïnformeerde ethiek, p. i.

34 Zie Musschenga, Empirisch geïnformeerde ethiek, par. IL

35 Zie Musschenga, Empirisch geïnformeerde ethiek, par. III.

36 Musschenga, Empirisch geïnformeerde ethiek, par. IV

37 Musschenga, 'The Epistemic Value of Moral Intuitions', in Philosophical Explorations, 13 (2010), pp 113-

128.

38 Musschenga trad op als promotor bij D G.A Koelega, Ntet alles van waarde is vervangbaar Een liberaal

perspectief op behoud van natuur en cultuurgoederen in een technologische samenleving (2000), H.Y. Hutter,

Identiteit en autonomie van de morele persoon Een brug tussen transcendentale, hermeneutische en angelsak-

sische wijsbegeerte (2001), H W J M. Wijsbek, Taking Lives Seriously Philosophical Issues in the Dutch Eu-

thanasia Debate (2001}, S van de Vathorst, Your Money or my Life Justice, Solidarity and Responsibility in

Dutch Health Care (2001), (met H.E.S. Woldring) J.C. Hordijk, De demoaatie van bet respect Schoolstrijd,

levensbeschouwing en politiek debat (2001), P.J.C.M. Scheers, Towards a Complex Perfectionisme (2005), (met

S. Griffioen) J. van der Stoep, Pierre Bourdieu en de politieke filosofie van bet multicultunsme (2005), S. van der

Burg, In kritisch gezelschap Richtlijnen voor een contextsensitieve morele kritiek (2007), A Schinkel, Consaence

and Consaentious Objections (2007), (met P P Kirschenmann) A.C. van der Valk, De negatieve teleologie van

Hans Jonas Een ethiek voor de technologische samenleving (2009).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 389

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's