GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 29

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Studentenbewegingen zijn collectiviteiten die studentenbelangen ar-

ticuleren en behartigen. Met studentenbeweging doel ik, zoals het

woord ook letterlijk suggereert, op het meer actieve deel van de stu-

dentenbevolking, op een collectiviteit.

Eine soziale Bewegung ist ein mobilisierender kollektiver Ak-

teur, der mit einer gewissen Kontinuitat auf der Grundlage ho-

her symbolischer Integration und geringer Rollenspezifikation

mittels variabler Organisations- und Aktionsformen das Ziel

verfolgt, grundlegenderen sozialen Wandel herbeizuführen, zu

verhindern oder rückgangig zu machen.*^

Studentenvakbondsconcept

Een radicale studentenbeweging typeer ik als een netwerk van groepe-

ringen met één of meer verbonden kernorganisaties die gedreven wor-

den door een mix van onbehagen, verlangen en engagement. Ze baseren

zich op een min of meer theoretisch gefundeerd studentenvakbonds-

concept, dat richting geeft aan strategie, optreden en inrichting van de

interne organisatie. Zo'n vakbondsconcept wordt ook wel constitutie

genoemd. In de Duitse literatuur spreekt men over 'kognitieve Konsti-

tution'. Zo'n constitutie heeft een 'Problembestimmung, een Wirklich-

keitswahrnehmung und Zielorientierung'. Een vakbondsconcept is op-

gebouwd uit vier elementen, zo leert bestudering van manifesten en

relevante literatuur.^^

Een meer of minder uitgewerkte maatschappijtheorie. Een set van

uitspraken over het type samenleving waarin we leven, welke functies

universiteiten vervullen en hoe die te organiseren, wat de rol van de

staat is jegens universiteiten en studenten en wat de rol van de (radica-

le) studentenbeweging is, mede in relatie tot andere maatschappelijke

bewegingen.

Een set van min of meer coherente uitspraken over studentenbelan-

gen op de verschillende speelvelden. Tezamen geven ze richting aan de

visie van de studentenbeweging op de kwesties die spelen op de ver-

schillende speelvelden, zoals: inrichting universitair democratische

besluitvorming, inkomen, pluriforme wetenschapsbeoefening, leer-

rechten en cursusduur, solidariteit. Met een articulating principle

wordt geprobeerd op een zodanige wijze een compacte samenvatting

te geven van de visie dat grote groepen studenten maar ook bondge-

noten en coalitiegenoten zich aangesproken voelen. Voorbeelden van

dergelijke pogiiigen zijn: 'studieloon', 'projectonderwijs', 'radenuni-

27

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's