GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Beteekenis van het Oosten voor de klassieke Oudheid - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Beteekenis van het Oosten voor de klassieke Oudheid - pagina 18

Rede, gehouden bij de overdracht van het Rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

-

16

-

weinig aanhangers: Vossius in zijn boek Be Theologia gentili et physiologia Christiana sive de origine ac progressu idololatriae, dat in 1642 alhier verscheen, La religion chrétienne autorisée par Ie témoignage des auteurs pay ens van den Jezuïet DOMINIQUE DE COLONIA, straks DILHERE, BOCHART, de Fransche bisschop HUET, zij allen gaan min of meer van dezelfde gedachte uit; in Engeland vindt de meening, dat het heidendom niets anders is dan eene verminkte oorspronkelijke Openbaring, zelfs tot in onzen tijd weerklank, en is nog door G-LADSTONE in zijn Inventus mundi verdedigd (GrRUPPB). Onder den invloed der Calvinistische Reformatie—LUTHER neigde meer tot het standpunt van de kerkvaders en van Rome, al deelde hij het niet ten volle — treden bij de Gereformeerden, aanvankelijk althans, andere gezichtspunten op den voorgrond: het door CALVIJN op grond van de leer der Schrift geponeerde dogma der gemeene gratie wees een gansch anderen weg, om de overeenstemming te verklaren, dan de ontleeningstheorie bood — SCALIGER met zijn universalistische beschouwing der oudheid was een Calvinistisch philoloog — ; maar doorgegaan op dezen weg is men eerst in onzen tijd. De Romantiek — terecht is de moderne Orientalistische wetenschap haar dochter genoemd — nam de oude voorstelling weer op, en verkondigde opnieuw de afhankelijkheid der Helleensche kuituur van de Oostersche: de 4-deelige Symbolik und Mythologie der alten Völker, besonders der Griechen van PRIEDRICH CREUZER, die zich openlijk tot de Romantici rekende, levert er het bewijs voor. In 't bijzonder op de philosophie toegepast wordt ze dan straks door GLADISCH en RÖTH: terwijl de eerste als vaststaand aanneemt, dat in de voornaamste stelsels der vóór-Sokratische philosophie zich de wereldbeschouwing der vijf Oostersche

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1912

Rectorale redes | 48 Pagina's

De Beteekenis van het Oosten voor de klassieke Oudheid - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1912

Rectorale redes | 48 Pagina's