GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Oorlog en vrede - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oorlog en vrede - pagina 20

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

14 Ja, wanneer zal 't laatste kanon worden vernageld? Ziet daar de vraag, die niet slechts dichters bezig hield en droomerige dwepers leidde tot het verkondigen van wazige idealen, maar die ook mannen van de daad deed peinzen op middelen om den krijg te bedwingen. Strijden en doen — het wordt al sterker het pacifistische parool. Mr. v a n V o l l e n h o v e n teekent, zij het ook in ander verband, zoo karakteristiek de periode van den strijdenden vrede, die is aangebroken, wanneer hij aldus reveille blaast: „De tijd van wachten is nu voorbij: de trompet wordt gestoken vóór den strijdenden Vrede. Den strijdenden Vrede? De lijdende Vrede, dien kennen we goed; hij woont al onder ons sinds Abram en Lot bij de wegscheiding uit elkander gingen om den twist van hun herders te ontgaan. Hij is zacht van taal en van gemoed; maakt verzen, zoo ontroerend, alsof hij een broeder der muzen ware; maar weent vrij wat meer dan deze jofferen, méér zelfs dan Thaleia de treurspeleres. De lijdende Vrede, dat is de eerste, kinderlijke vorm van het pacifisme, dat zijn de elfduizend witte maagden, gereed ter slachting, voor de tent van Attilla, dampend van bloed", i) De strijdende vrede echter — dat wordt de zegepralende vrede! Hoezeer nu in onze dagen die strijd meer georganiseerd gevoerd wordt, toch ontbraken ook in vroeger eeuwen niet de practische pogingen tot verwezenlijking van den wereldvrede. Door de gansche geschiedenis heen ontmoeten wij mannen en vrouwen, die ten gunste van den vrede hun stem deden hooren en in min of meer forsche voorstellen hun gedachten belichaamden. *

Merkwaardig is in de Middeleeuwen de Treuga Dei of Godsvrede. Den bloedigen krijg moede, wendden zich in 1041 de ') De eendracht van het land, 's-Gravenhage, 1913, blz. 29.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1914

Rectorale redes | 122 Pagina's

Oorlog en vrede - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1914

Rectorale redes | 122 Pagina's