GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

en van daar naar Filippi, welke is de eerste stad van dit deel van Macedonië, eene kolonie; en wij onthielden ons in die stad ettelijke dagen.En op den dag des sabbats gingen wij buiten de stad aan de rivier, waar het gebed placht te geschieden; en nedergezeten zijnde spraken wij tot de vrouwen die te zamen gekomen waren.En eene zekere vrouw met name Lydia, eene purperverkoopster van de stad Thyatira, die God diende, hoorde (ons); welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd. Handel. 16:12—14.

De verhoogde Christus opent Europa.

II.

II. Het hart van Lydia geopenii.S

Paulus en zijn reisgenooten komen na een zeer voorspoedige reis in Macedonië. Veel arbeid hebben ze in Klein-Azië achtergelaten om veel zegen te mogen verwachten in Eirropa!

Wanneer toch Jezus Christus in een openbaring des nachts een geopend land en een geopend volk laat zien, mogen ze toch zeker zijn van veel ; zegen. Het gaat heel anders toe!

Philippi toch is een gesloten stad. Lucas, die er anders haastig bij is, om Paulus' daden breed te beschrijven, volstaat er mee om te vertellen: „Wij brachten nogal eenige dagen in deze stad door". Wanneer dus Lucas niets te verhalen weel is er ook niets gebeurd. Phiüppi is gesloten! En de vele Macedonische mannen roepen hun hulp niet in! Dal .is geloofsbeproeving geweest. Het behoort bij de souvereine leiding van Christus om aan Zijn gezanten en aan Zijn kerk te doen gevoelen: alle harten zijn van nature voor Mij gesloten. Alleen een wonder, alleen rechtstreeks ingrijpen van Mij ontsluit de harten. Zoo leeren Paulus en de anderen, dat het kruis van Christus nederigheid \Taagt en voorts dat op deze wijze de almacht van den Koning der Kerk te heerlijkeir zal blijken. Een gesloten stad; en daarom gaan zij naar buiten en vinden aan de rivier eenige vrouwen. Dien SabbaUi verkondigen zij Christus.

W^anneer wij nu den gang der gebeurtenissen volgen, staan wij verbaasd. Hoe toch komen de harten van menschen open voor Christus? Alleen door het souvereine middel des Woords. Paulus spreekt het Woord; Lydia luistert; maar de Heere opent haar hart, zoodat zij acht slaat op hetgeen van Paulus gesproken werd.

Twee dingen treffen ons.

Zonder den Heere had het Woord geen resultaat gehad. Zonder hel Vv'oord had de Heere geen hart geopend!

Aan de uit wendige roeping alleen had niets. Lydia

Hieraan moet zich paren de i n-wendige roeping des Geestes.

Niet Paulus opent het hart, maar Christus!

En zoo mogen wij dus Woord en Geest niet scheiden.

De dienst van menschen is met de verborgen werking des Geestes verbonden. Hoe deze verbonden zijn weet geen mensch. Het is het geheim van den Christus. Maar dat het zoo is, staat vast.

Zoo wil dus Jezus Christus gebruik maken van het souvereine middel des Woords om het hart van Lydia te openen. Paulus predikt, Lydia hoort; maar Christus opent. Hij alleen; maar gebruikt, wil gebruiken, den sleutel des Woords, den dienst van menschen.

De verhoogde Christus openbaart Zich als profeet, souverein door het Woord roepende. Wanneer dus Hij van dit middel gebruik maken wilj heeft de Kerk het niet te versmaden.

Waarom gelooft nu Lydia wel en die andere Vrouwen niet? De oplossing is te zoeken in de verkiezing door Christus. Er gelooven er zoovelen als er zijn uitverkoren ten eeuwigen leven. Voor 't geloof liggen deze dingen in één lijn; verkiezing, verbond en geloof! Wie van harte gelooft in den Heere Jezus Christus weet daardoor te zijn een erfgenaam des Verbonds; en dat hij erfgenaam is dankt hij aan de verkiezende liefde des Heeren.

Zoo roept dus Christus Lydia tot Zijn Verbond door het souvereine middel des Woords.

Weer bewonderen wij Zijn souvereine leiding. Christus zendt Paulus niet naar Thyatire, in Asia gelegen, omdat de vrouw, om wie het Hem begonnen was er niet meer woondej maar in Macedonië was. Hij vergeet haar niet, en zendt zijn gezanten haar achterna. Deze godvreezende vrouw kende den God der vaderen wel; maar den Beloofde der vaderen leert zij kennen door Paulus' prediking!

Jezus Christus opent, gansch anders dan Paulus gedacht heeft, allereerst het hart van een vrouw, en niet dat van een man; het hart niet van eeïi Macedonische vrouw, maar van een \TOUW uit Thyatire, uit Asia, welke stad en welk land voor Paulus gesloten waren! Souvereine leiding van Jezus Christus door Zijn souverein Woord.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1936

De Reformatie | 8 Pagina's