GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1917 - pagina 110

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1917 - pagina 110

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

96 FARRAGO

schepping van zijn derde waagt Beethoven den beslissenden

stap voor de geheele muziek van de toekomst.

De muziek tot nog toe in het algemeen een spel der

tonen, overschrijdt thans de grenzen der bloote kunst, ze

krijgt beteekenis voor het geheele geestesleven der menschen.

De mensch wordt inhoud van zijn eigen toonkunst. Het

spel der tonen krijgt een doel: den mensch met zijn smachten

en verlangen, zijn lief en leed, ja, de menschheid, waarvoor

Beethoven voelde, ondanks zijn eenzaamheid, met al de

warme liefde van zijn kunstenaarsziel, — die hij drukte

aan zijn hart met een »Seid umschlungen, Millionen!«

Voor de bevrijding van die menschheid streed ook hij

mede in de eerste gelederen. Daarom vereerde hij den

jongen Bonaparte als medestrijder voor zijn verheven ideaal'

Daarom wilde hij hem zijn »Eroïca« opdragen, het lied van

den roem, »de Ilias van het Keizerrijk«. i) Overbekend is

het dan, hoe Beethoven, toen hij vernam, dat Napoleon

zich tot keizer had laten kronen de opdracht in stukken

scheurde en woedend uitriep: »1st der auch nichts anders wie

ein gewöhnlicher Mensch?« Toen was Napoleon voor hem

gestorven en de symphonic heette voortaan: »Sinfonia eroica,

composta per festeggiare il sovvenire di un grand Uomo«.

Wagner, die een zeer belangrijke uitlegging gaf van

deze Symphonie, wil het woord »heroïsch« in den ruimsten

zin des woords verstaan. De eerste Satz omvat dan alle

Empfindungen van een rijke menschelijke natuur. Zaligheid

en smart, lust en leed wisselen hier elkaar af, en gaan uit

van één hoofdmoment: de kracht, die zich in het midden

tot een vernietigende macht samenbalt. We denken een '

titaan voor ons te zien, die worstelt met de goden. Dit ,

leidt tot een tragische catastrophe, waarvan de tweede Satz

spreekt in de vorm van treurmarsch. De derde Satz —

het Scherzo — geett dan het beeld van den vroolijken

1) Vgl. Romain Rolland a. w. pg. 14.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1917

Studentenalmanak | 174 Pagina's

Studentenalmanak 1917 - pagina 110

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1917

Studentenalmanak | 174 Pagina's