GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1941 - pagina 197

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1941 - pagina 197

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

moeilijke denken, gaf zin ook -weer aan de wetenschap en

maakte nieuwe gelukkige, levende menschen.

Toen kwam het bederf, dat eigenlijk van het begin af

in die nieuwe leer gescholen had. En toen het openbaar

geworden was, stierven vele, vele menschen. Het werd een

plaag die overal als een vloek op de menschen kwam te

liggen.

Velen van dezen verloren het leven als slachtoffer voor

de leer waarin zij vast geloofden.

Verlossing van hun vreezen en problemen, van ijdele

kennis — van hun onrustig denken — was hen toegezegd,

doch /wat al kwam, dat was de dood.

En angstig wachtte men sindsdien het verdere verloop

van deze mytheleer die 't leven had beloofd....

Men kan dezse fabel fabel laten en toch de mogelijkheid

stellen, persoonlijk in studie of als volk met deze vragen

eens te maken te krijgen. Want wat te doen als eens ont-

dekt werd dat er ook op heden een scheiding is tusschen het

denken en het leven ? De vraag is zeker te stellen.

Is er dus een ontkomen mogelijk aan een „theoretische

instelling", die ver van het leven verwijdert, is er een

idee te vinden waarin „verlammende reflectie" terugge-

drongen en weer leven, spontane uitingen in de kunst, in

alles, mogelijk gemaakt wordt? Zonder die preciese vaak

egoïstische berekening voor elke uiting van de beste en

voordeeligste daad en houding? Rede en het niet-redelijke

faalden, in het brengen van verlossing voor de menschen

in de fabel. Maar velen van hen die in de werkelijkheid

leven, weten nochtans dat in het geloof de mogelijkheid

gegeven is, dit vaak heel benauwende prohleem voor zich

zelf tot oplossing te brengen en tot die vrede te geraken

waarin intuïtie en reflectie niet meer tegenover elkaar

staan en voor een „steeds en alles analyseerende denk-

houding" geen plaats is. Het is dat vrome leven, waarin

men waarlijk leeft, en dat zoo vaak beschreven is in het

werk van schrijvers als De Man, Van Schendel, Bokhorst,

Hogenbirk, Norel, boeken van visschers en dorpers. De

vraag spontaan of bewust, leven of denken komt voor hem

189

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's

Studentenalmanak 1941 - pagina 197

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's