Studentenalmanak 1964 - pagina 122
het bijwonen van rectoraatsoverdracht, over universiteitsdiës en der-
gelijke.
Ik wil in dit verband graag citeren wat door Prof. Dr. j . Lever in een
rede de Vrije Universiteit als ontwikkelingsgebied, gehouden voor
studenten functionarissen op een Scholingsconferentie in november 1962
(in druk verschenen in het studentenblad Pharetra 18-13 december,
1962, no. 6) ten deze is gezegd, zonder in alles met hem mee te willen
gaan overigens, maar als voorbeeld te meer van waarover het hier eigen-
lijk gaat.
,,Het is gezien tegen de achtergrond van de titel van deze voordracht",
zo stelt Professor Lever, ,.echter merkwaardig dat de, veelal ten behoeve
van docentencorps en studieprogramma's zo progressief denkende stu-
denten in hun eigen organisaties de meest conservatieve categorie van
de gehele academici vormen, en hierdoor voor de vaart van de ont-
wikkeling van de universiteit in de richting van haar streven het meest
halsstarrige blok aan het been zijn."
„ . . . de eigen eieren worden (echter) eeuw in eeuw uit, slechts voor-
zichtig gekeerd en eindeloos bebroed . . . "
Wanneer, zo besluit Professor Lever, het georganiseerde studenten-
leven zich zou reorganiseren in eerder bedoelde zin, dan zou men een
handzamer en levendiger nestteam verkrijgen, ,,dan wat binnen het
isolement der uitgedroogde eivliezen zijn kracht zoekt."
En dit laatste is, ook biologisch gezien, een duidelijke uitspraak. Een
universitair geëngageerd verenigingsleven brengt zo met zich mee, en
hierbij citeer ik het rapport De vrijheid van de student (Nederlandse
Studenten Raad, 1956), dat het georganiseerde studentenleven zich
bewust is ook een tääk te hebben ten opzichte van de universiteit.
Het gaat daarbij om het bevorderen van vak- en zelfstudie, het aan-
kweken van studiezin, het inhoud geven aan de academische of studie-
vrijheid, het opzetten van samenwerking met de Faculteitsverenigingen
en het tot stand brengen van contact tussen studenten en docenten.
Kortom, het gaat om belangstelling voor de universiteit, om besef van
verantwoordelijkheid en op de juiste wijze vorm-geven aan de eigen
zelfstandigheid.
122
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964
Studentenalmanak | 358 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964
Studentenalmanak | 358 Pagina's