GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1965 - pagina 144

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1965 - pagina 144

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over dit laatste vrij vage begrip schrijft prof. Dr. Böttcher in Universi-

teit en Hogeschool jrg 8 no 5 het volgende:

„van de akademicus wordt niet in de eerste plaats verlangd dat hij

over veel feiten kennis beschikt, doch dat hij zich van de feitenmassa

kan distanciëren, de kern van een probleem kan doorzien en het ge-

zonde verstand kan laten prevaleren boven boekenwijsheid.

En bovenal dat hij kan organiseren en leiding geven, dat hij zelfstandig

kan optreden en met anderen samenwerken, dat hij zich behoorlijk

mondeling en schriftelijk weet uit te drukken en over een zekere mate

van „savoir vivre" beschikt; dit alles eigenschappen die te maken heb-

ben met de ontwikkeling en ontplooiing van de persoonlijkheid en die

men met anderen en het best in organisatorische functies tijdens de

studententijd kan verwerven.

( . . . . ) Aangezien het nederlandse onderwijsstelsel van laag tot hoog

in de praktijk neerkomt op zeer veel onderwijs en zeer weinig education

moet de student maar zien dat hij ondanks de eenzijdigheid van de

Universitaire vorming, opgroeit tot een volwaardig akademicus. Eén

der voornaamste voorwaarden hiervoor is dat de student in de stad

van zijn studie moet kunnen wonen en deelnemen aan wat men het

studentenleven pleegt te noemen", aldus Prof. Böttcher.

Over de wijze waarop de studentenverenigingen hun taak te dezen

dienen te vervullen bestaat echter, ook binnen ons corps nogal ver-

schil van mening. Het corpslid staat echter over het algemeen te zeer

buiten deze problemen. Dat men op de dit voorjaar gehouden senioren-

conferentie niet verder is gekomen dan het stellen van het probleem,

mag in dit geval tekenend worden genoemd. De mogelijkheid tot snelle

meningsvorming hier over is door de Senaat bij zijn voorbereidingen

ernstig overschat. Het mag dan ook een hybris heten dat de Senaat

de hoop uitsprak aan de hand van het besprokene een lijn te kunnen

uitstippelen voor de toekomst. Het verdient wellicht aanbeveling werk-

groepen in te stellen bestaande uit overwegende 3e tot 4e jaars die zich

met deze zaken zouden moeten bezig houden.

In de opvatting van de oude corpora, waaraan o.m. het plan Konijnen-

belt refereert, werd de nadruk gelegd op het isolement. Kenmerkend

is het luchtige, niet functionele van de spelvormen binnen de zeer ge-

sloten gemeenschap die zich bewust buiten de maatschappij stelt.

Het gaat primair om de stilering van een levenshouding, niet om het

144

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1965

Studentenalmanak | 400 Pagina's

Studentenalmanak 1965 - pagina 144

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1965

Studentenalmanak | 400 Pagina's