GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1940-41 - pagina 212

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1940-41 - pagina 212

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1640 "") Zie: De Heraut; No. 926; 22 Sept. 1895. ^^) »Nog altoos vertelt de een den ander na, dat de Theologie de Koningin is der wetenschappen.... Er zijn in de wetenschap geen onderdanen en er is geen wetenschap, die de wet stelt alsof ze koningin ware. Die ook in de wetenschap alleen regeert en de wet stelt, is de God der waarheid, die den mensch ook voor zijn denken, en voor hef leven van zijn bewustzijn, zijn ordinantiën gaf."

De Heraut, No. 808, 18 Juni 1893. " ) De Heraut, No. 926, 22 Sept. 1895. Men denke hierbij ook aan Kuyper"s opvatting van een kerkelijke belijdenis. Scherp wijst hij af de meening dat zoo'n belijdenis een wetenschappelijk stuk zou zijn! De theologische wetenschap, heeft z.i. maar een zeer beperkten invloed op de belijdenisvorming. Een Confessie is ,,in haar kern nooit een theologisch opstel, maar een noodkreet der ziel en een kreet van verrukking over de grootheid van Gods ontfermingen. Men gaat daar niet zoo eens voor ziften; men benoemt daar geen Commissie voor; men pluist daf niet uit. Neen, zulk een Confessie is voor den Gereformeerde poëzie, een lied der ziele, een kunststuk, product van Geestes-genie in zijn ziel van een daartoe door God bereid instrument.'' (Heraut No. 486). De belijdenis is „niet vrucht van wetenschappelijk onderzoek, noch van abstract intellectueele inspanning". In haar is, als dogmatische fixeering, te vinden „hef inzicht in de waarheid der Openbaring voor zoover dat gegund wordt, eene gave, die van Chrisluswege door den Heiligen Geest aan de Kerk foekomf, en alzoo blijvende waarde bezit." (Encyclopaedie 2 lil p. 354/5 „Niet de Confessie zelve, maar de Schriftuurlijke Waarheid, gelijk ze die in haar Confessie uitspreekt, is de inhoud van haar belijdenis." (Idem p, 408/9). Hef Dogma, in een belijdenis geformuleerd, heeft niet gewacht tot de wetenschap met haar resultaten gereed was. Neen ,,als zoodanig nu ligt hef Dogma niet in de wetenschap, maar staat als phaenomenon buiten haar en kan als zoodanig object zijn van het wetenschappelijk onderzoek" (Idem p. 359). Hef is levensvoorwaarde der Kerk ook hier het verschil tusschen „leven" en „wetenschap" zuiver f e zien en met kracht te handhaven tegen alle scholastiseering en intellecfualiseering der waarheid.

Middagvergadering.

In de middagvergadering sprak Dr H. Smitskamp van 's Gravenhage over het onderwerp : „Historie en Leven ", welke rede eveneens, voorzoover mogelijk, reeds in dit nummer wordt opgenomen: Historie en Leven.

Onder de vele godenbeelden, die de Romeinsche tempels vulden, bevond er zich één van een eigenaardige vorm. Het was dat van Janus, de god van oorlog en vrede, die tevens de god was van den tijd. Hij

1

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

VU-Blad | 225 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1940-41 - pagina 212

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

VU-Blad | 225 Pagina's