GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1940-41 - pagina 204

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1940-41 - pagina 204

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

1632 en menschenleven is het uitgangspunt, de basis van alle wetenschappen. In de laatste eeuwen moge allerwege betoogd zijn, dat de wetenschappelijke kennis door een niet te overbruggen kloof van de practische, op het leven gerichte, volkskennis gescheiden is; men moge met name beweerd hebben, dat de wetenschappelijke theologie tot een hooger orde van kennen en van leven opvoert; wie gelooft in de duidelijkheid der Schrift en wie werkelijk leerling van Kuyper is haat deze hoogmoedige w.etenschapswaan met een volkomen haat. Hij heeft Kuyper tallooze malen in oneindige variatie hooren betoogen, dat het leven aan de wetenschap voorafgaat ; dat de wetenschap van dat leven en van de practische, nuchtere, zakelijke kennis die tot dat leven behoort heeft uit te gaan ^'). Wetenschap is niet de negatie van die practische levenskennis, maar de opklaring, de doorlichting, de systematiseering, ten deele de correctie ervan. Het kennend subject met zijn kennend vermogen is immers één. Dezelfde normen, die voor de practische levenskennis gelden, gelden tenslotte ook voor de wetenschappelijke kennis. Voor beide is het W o o r d van G o d bron, licht, norm. En beide richten zich tevens op de door G o d s Woord belichte wereld. Hoor hoe Kuyper dit uitwerkt met het oog op de theologische wetenschap. De theologische wetenschap — zoo schrijft hij — „heeft geen zelfstandigen oorsprong noch ook een zelfstandig bestaan. Ze is uit het- organisch leven der kerk opgekomen. Er was niet eerst de theologische wetenschap en toen de kerk; maar eerst de kerk, en uit haar leven ontsproot de heilige godgeleerdheid. De theologie had de roeping om dat leven der kerk te ver-' klaren, te verdedigen, toe te lichten en ten deele tot zuiverder bewustzijn te leiden, maar altoos in dien zin, dat ze uit dat leven opsproot en met dat leven in organisch verband bleef. Dat leven der kerk was de aarde, waarin ze haar wortelen dreef, en zoodra niet werd ze met haar wortel uit het leven der kerk losgewoeld en uitgetogen, of ze verloor haar theologisch karakter en ontaardde in critische geleerdheid;"^") of zooals hij het op een andere plaats zegt: in ijdele scholastiek, die het leven moordt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

VU-Blad | 225 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1940-41 - pagina 204

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

VU-Blad | 225 Pagina's