GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1949 - pagina 74

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1949 - pagina 74

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

gaande van de vraag: neutrale of niet-neutrale weten-" schap, toonde de spreker aan, dat naar algemeengangbare huidige opvatting het kennen niet kan worden losgemaakt van het kennend subject. I n de wetenschap is dus noodwendig aanwezig een subjectief element; voor den Christen zal dit wezen het Christelijk geloofselement. Behalve deze subjectieve betrekking tussen ChristeUjk geloof en wetenschap is er ook een objectieve, die o.m. in openbaring van zedelijke normen tot ons komt uit de H. Schrift. Christeüjke wetenschapsbeoefening geschiedt het best aan een daartoe ingerichte instelling van hoger onderwijs; in dit verband deed spreker mededeling van den brief tot gelukwens, dien de geschiedkundige R. Fruin aan zijn oud-leerling A. Kuyper zond ter gelegenheid van de opening van de Vrije Universiteit in 1880. De wetenschapsbeoefening is over faculteiten verdeeld, die onderscheidenlijk behandelen de relatie van het subject tot God, tot de natuur, tot den geest des mensen, tot de samenleving der mensen. De betrekkingen tussen de mensen in samenleving zijn vaak van juridischen aard, voorts van economischen en van socialen aard. Op deze wijze valt het te verklaren, dat uit de juridische faculteit zich als zelfstandige faculteit ontwikkeld heeft de economische en uit deze weer de sociale faculteit. De economische faculteit der Vrije Universiteit wil zowel de studie van de economische als die van de sociale betrekkingen omvatten, evenzeer om haar logischen samenhang (vele sociale betrekkingen rusten op een economischen grondslag) als om haar practische doelstelling. Men veronachtzame in het gemeenschapsleven nimmer den onderlingen samenhang van het economische en het sociale. Het principieel karakter van het onderwijs aan de economische faculteit spreekt zonder meer bij de sociale betrekkingen, die immers aan zedeUjke normen gebonden zijn. Uit Jesaja 5 lichtte spreker den eis der sociale gerechtigheid toe. Bij de studie der economische verschijnselen is de kracht der beginselen kenbaar in de economische politiek, die de economische werkelijkheid, zoals zij daar ligt, tracht te vormen tot een harmonisch geheel. Of in de algemene leer der economie, d.w.z. in de leer der algemene betrekkingen tussen de grootheden, die in de verkeershuishouding met elkander samenhangen, het beginsel zich doet gelden of dat hier een neutrale zone ligt, is een open vraag, die in onderlinge discussie tot een oplossing zal moeten gebracht worden. Voor de mededelingen betreffende de economische faculteit zij' verwezen naar het overzicht, dat Prof. Zijlstra indertijd in het V.U. blad heeft gegeven. I n het nieuwe cursusjaar begint de doctorale studie, waarin de algemene maatschappijleer, de zedeleer van het economisch leven en de geschiedenis der nieuwe wijsbegeerte zijn opgenomen, deze laatste ter adstructie van de.geschiedenis der economie, d.w.z. 2022

van de geschiedenis der opeenvolgende economische stelsels. De studenten hebben niet alleen principiële vorming, maar ook practische scholing nodig; voor de laatste dienen de werkcolleges. Als ideaal wenkt de stichting van een eigen Economisch Instituut, dat een opleidingsinstituut zal wezen en tevens dienst wil doen als sociaal-economisch en bedrijfs-economisch adviesbureau en als publicatie-centrum. Als bijzonderheid gelde, dat de economische faculteit der Vrije Universiteit ook bijzondere aandacht wU schenken aan de agrarische economie. Het slotwoord werd gesproken door Ds J. Douma, emeritus-predikant van de Gereformeerde Kerk te Arnhem, over ^Ons patrimonium', Spr. richtte zich als iemand, die meer dan 50 jaar met de V.U. heeft meegeleefd, tot ouden en jongen om hen te wijzen op ons 'patrimonium', dat is vaderUjk erfdeel. Als zulk een erfenis van een vroeger geslacht hebben wij, aldus spr., óók onze V.U. te zien met haar klein begin, geboren uit den drang der -conciëntie en gegroeid in een gebedsworsteling, die door den Heere is gekroond met zulk een verrassenden zegen, dat zij een steeds groter plaats is gaan innemen. Voorts tekende spr. ook als een heilig patrimonium de geloofsovertuiging van het Geref. volk, geput uit het Woord van God en overgedragen van de. ene generatie op de andere, dat Christus met Zijn Koninklijke rechten en aanspraken ook in en door -de wetenschappen moet gediend worden. De V.U. als centrum van echt SchriftuurUjk wetenschappelijk denken en werken is uit dit levensbeginsel opgekomen èn vormt er een aanvankelijke belichaming van. Bhjft de geestelijke band hecht met het volk, dat dit patrimonium bezit als een kostelijk kleinood, dan zal de strijd op elk gebied ook in de toekomst geleverd kunnen worden voor het geloof, dat eenmaal aan de heiligen is overgeleverd. Na een dankwoord van den voorzitter jegens allen, die aan het welslagen van de vergaderingen hebben meegewerkt, niet het minst de sprekers en de Regelingscommissie, en na een dankwoord van den heer J. J. Schouten namens Directeuren aan den voorzitter voor zijn uitnemende leiding, werd deze vergadering gesloten en verzamelden een groot aantal van de bezoekers zich voor het gebouw van Musis Sacrum om in de intussen aangekomen toiiringcars een tocht te maken door verwoest Arnhem, dat zich bezig is te herstellen en naar het Nationale Park 'De Hoge Veluwe' waar in 'De Koperen Kop' de thee gebruikt werd. Met den traditionelen gemeenschappelijken maaltijd, die in Sonsbeekpaviljoen gehouden werd, zijn deze V.U. dagen, die nog lang in de herinnering zullen blijven, gesloten. Het waren goede dagen, waarin de band tussen Universiteit en volk nauw is aangehaald en het meeleven met deze Stichtiag voor Calvinistische wetenschapsbeoefening niet weinig is bevorderd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1949

VU-Blad | 109 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1949 - pagina 74

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1949

VU-Blad | 109 Pagina's