GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1958 - pagina 153

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1958 - pagina 153

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

T A ] \ S C H O L I E R TOT NTIJDEMT „ N o n schölae sed vitae discimus." Als het eindexamen in het zicht komt, dreigt die schone zinspreuk, inhoudende d a t men niet voor de school doch voor het leven leert, wel ietwat in de verdrukking te komen. Slagen voor het eindexamen, d a t is het doel waarnaar gestreefd wordt. E n zoals het halen van de finish en het maken ys^ pen gög^e tijd aUe aandacht yi(n eeu hardloper of wed^t^rijdzwemmer in beslag neemt, zo gunt de scholier op weg naar het eindexameq ?ich dikwijls ook geen tijd voor het maken van veel plannen voor een verdere toekomst. Het gevaar is niet denkbeeldig d a t ook zijn ouders en leraren weinig oog hebben voor iets meer dan de worsteUng om het diploma te veroveren. Toch weten zij wel d a t met de gymnasium- of h.b.s.-tijd slechts een periode wordt afgesloten en d a t een nieuw tijdperk daarna aanbreekt. Voor velen gaan de boeken in die iets verdere toekomst niet aan de kant: universiteit, hogeschool, h.t.s., kweekschool voor onderwijs of zeevaart, opleidingen voor maatschappelijk werk of personeelsleiding, „Nijenrode" enz. nemen vele bezitters

van een middelbaar-schooldiploma op. H e t spreekt vanzelf dat de stap, die men na het eindexamen gaat doen, weloverwogen dient te zijn. Vooral ook omdat er zoveel wegen openstaan, is een behoorlijke bezinning bijzonder wenselijk. Gelukkig groeit jaarlijks het aantal scholen voor v.h.m.o., waar men intern en in samenwerking met andere scholen, plaatselijk of regionaal, aan de voorlichting van eindexaminandi aandacht schenkt. Het standpunt d a t de schooldirecteur en de leraren zich slechts in zoverre voor een leerUng hebben te interesseren als het zijn studieresultaten betreft, welke beslissend zijn voor overgang en slagen voor het examen, wordt niet zo dikwijls meer gehiddigd. Natuurlijk komen toekomstplannen in de eerste plaats voor rekening van de scholier zelf en van zijn ouders. Enerzijds echter wordt gaandeweg het geheel van mogelijkheden onoverzichtelijker, anderzijds komen meer leerlingen uit milieus waar de visie vrij beperkt is. In dit licht gezien, behoeft niet zo spoedig te worden gevreesd dat de school haar taak te ruim zal opvatten.

Bij een juiste voorlichting heeft h e t hoger onderwijs zeer veel belang. Vandaar dan ook dat universiteit en hogeschool zelf er werk van maken in de vorm van inlichtingenboekjes, studiegidsen en voorlichtingsdagen. Wil men de scholieren, die zich tot student zouden kunnen ontpoppen, hiermee bereiken, dan is alle medewerking van de scholen voor v.h.m.o. nodig. Voorts vindt de voorüchtingsactiviteit van de universiteiten voor een . belangrijk deel omstreeks de paasvakantie plaats, terwijl in januari de beslissing moet vallen inzake het al of met aanvragen van financiële hulp niet het oog op verdere studie. Ook moet de leerling tijdig weten in hoeverre het vragen van uitstel van eerste oefening mogelijk en wenselijk is. Men kan de vraag stellen waar de taak van de ouders, school en universiteit ten aanzien van oriëntatie en voorlichting begint en ophoudt. Het is niet de bedoehng daarop thans in te gaan. Vast staat dat slechts van goede samenwerking bevredigende resultaten te verwachten zijn. Mr. A. van der Sluis

Salvo en Salve Een citaat uit hetgeen promotor prof. mr. 1. A. zeide

bij de erepromotie

„ D e a c a d e m i s c h e wereld zal u n i e t v r e e m d zijn. D e p a r l e m e n t a i r e v a k a n t i e s k u n n e n m e t de u n i v e r s i t a i r e wedijveren, evenals a l g e m e n e b e s c h o u w i n g e n bij de b e g r o t i n g u i t g e s p r o k e n , m e t rectorale oraties. V a n volksvertegenwoordigers zowel als v a n h o o g l e r a r e n g e l d t , d a t aij b l o o t liggei} v o o r w a t g e n o e m d w o r d t d e libido congre§|ualis e x o t i c a — de l u s t o m in h e t b u i t e n l a n d t e congresseren. U , die a a n de Koninklijke Militaire A c a d e m i e de artilleris-

van

dr. H. W.

Diepenhorst Tilanus:

tische wetenschap docerend, vertrouwd b e n t g e r a a k t m e t h e t s a l v o , zal h e t salve a a n g e n a a m en v e r t r o u w d in de oren k l i n k e n , terwijl ik u k a n verzekeren dat m a n n e n v a n wetenschap ook v o o r z w a a r d e r e o n t l a d i n g e n n i e t t e r u g deinzen. U b e t r e e d t eigenlijk een b e k e n d geb i e d , d a a r t h a n s o p o n g e d a c h t e wijze e e n jeugddroom v a n u ia vervulling gaat. Veertig j a a r geleden b e n t u v o o r n e m e n s geweest r e c h ten te gaan studeren."

2837

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1958

VU-Blad | 156 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1958 - pagina 153

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1958

VU-Blad | 156 Pagina's