GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1963 - pagina 181

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1963 - pagina 181

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ds. L Ringnalda: tweede studentenpredikant L.

— we praten nu in het algemeen en niet

Ringnalda is tweede studentenpredikant aan

speciaal over de V . U . — was het inder-

De

Bussumse

gereformeerde

ds.

de V r i j e Universiteit geworden en er zijn

daad zo, dat de studentenpredikant er was

altijd mensen die, als ze zo'n bericht gele-

voor de evangelisatie onder studenten; hij

zen hebben, vragen; is dat nu nodig, aparte

was missionair

dominees voor studenten? Er zijn toch ook

wat studenten om zich heen die zijn mede-

geen speciale dominees voor, zeg

werkers werden en verder werden, ook uit

maar,

predikant.

Hij

groentemannen of bakkers, of voor kantoor-

praktische

bedienden en waarom dan wèl voor stu-

doopleden van de kerk waren, bij de stu-

denten?

dentendominee

En dan: nu al twéé studenten-

predikanten aan de V . U . , terwijl tegen

op

Praktisch-pastorale

afzonderlijke

studenten

catechisatie

die

verwacht.

gedacht

wordt aan een derdel Nee,

overwegingen,

verzamelde

evangelisatie-

overwegingen.

Neem

bijvoorbeeld de student-op-kamers, die op

dominees voor studenten hebben ze geen

papier bij een bepaalde wijkgemeente

enkel bezwaar. Men weet dat het aantal

de universileitsstad hoort, maar in werke-

ongelovige en onkerkelijke studenten in ons

lijkheid

land ontzettend toeneemt

heeft. Hij kent geen

en dan is h e l

daar

geen enkele binding dominee

en

in

mee geen

natuurlijk prachtig als de kerken zich in-

ouderlingen. . . . en hij zal w e l eens zien

spannen

of

en zorgen

dat er

mensen

zijn,

en wanneer

hij

naar

catechisatie

zal

die met het evangelie de universitaire w e -

gaan. Maar dan komen er, via studiegeno-

reld

ten, contacten met de medewerkers van de

ingaan. O m d a t

geschikt dat

je

niet

is, spreekt

ieder

daarvoor

hei eigenlijk

specialisten

krijgt :

vanzelf

evangelisatie-

predikanten voor het werk onder studen-

studentenpredikant en met deze

dominee

zelf. O f hij dan niet bij hèm op catechisatie kon? Allicht, dat kon.

ten. Best. Maar overigens, kerkelijke studenten moesten toch maar „ g e w o o n " meelopen, op huisbezoek

de gewone krijgen

catechisatie

van

gaan,

ouderlingen

enz.

W a n t straks, in de maatschappij, staal er heus geen aparte kerk voor hen klaar. te verdiepen valt, lijkt te kloppen. Eerlijk opgegaan

om

ook maar

wel

eens

van

dat

stemmen studenten-

pastoraat, zoals w e ' l tegenwoordig

ken-

nen, af te stappen en het te houden bij evangelisatie-onder-studenten. Dit was dan om déze reden: h e l aantal studenten neemt zo

geweldig toe en zal in de toekomst

blijven

toenemen, dat

het werk

aantal studenten in de stad mee, dat de plaatselijke gemeenten de zaak niet meer konden overzien. Je „ v i n g " die studenten nooit, ze waren op de onmogelijkste uren

Deze redenering, die nog te verfraaien en gezegd, er zijn

A a n de andere kant bracht het toenemend

veel

te

veel wordt voor het bestaande studentenpredikantencorps en zullen er mogelijkheden en geld zijn om er nog méér te beroepen?

thuis of juist niet thuis en ze verhuisden om de haverklap. Intussen kreeg de studentenpredikant steeds meer relaties in de studentenkringen. Om

kort

ie

gaan, zo

langzaamaan

en

heel onopzettelijk, w e r d de studentenpredikant beirokken

in het pastoraat

van

de

„ k e r k s e " studenten. Die gingen steeds meer bij hem op catechisatie en legden ook bij hem belijdenis van het geloof af; ze gingen ook meewerken in gesprekskringen en dergelijke. De kerk op haar beurt leverde speciale studentenouderlingen, die niet bij elke wijkgrens halt behoefden te houden, zodat de regelmatige verhuizing van de student

Toch heeft men het niet in deze richting

in elk geval niet telkens

willen zoeken, omdat het een terugdraaien

ouderlingen in beweging zette.

nieuwe

wijk-

van de klok zou betekenen. Oorspronkelijk,

Met andere woorden, de figuur van de stu-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963

VU-Blad | 186 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1963 - pagina 181

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963

VU-Blad | 186 Pagina's