GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 131

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 131

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

torreiniger, koelvloeistof, kruipolie, kunsthars, kunststofschuim, motorblokreparatiemiddel, motorolie, radiateur-dichtingsmiddel, radiateurreiniger, remvloeistoffen, roestbestrijdingsmiddelen, rubbersmeermiddelen, ruitontdooiers, slotontdooiers, startvloeistoffen, toevoegingen aan benzine, toevoegingen aan dieselbrandstof, toevoegingen aan motorolie, uitlaatmontagepasta, uitlaatreparatiemiddelen, vloeibare borgmiddelen en vochtverdrijvers.

Auto onder steeds scherper kritiek Hoewel de cijfers van de automobielindustrie dat niet weerspiegelen, is het toch zo, dat de auto de laatste jaren steeds vaker onder steeds scherper kritiek is komen te staan. Van autozijde neigt men er soms toe, die kritiek te beschouwen als een noodzakelijke fase in de ontwikkeling van de massamotorisering. De heer A. Meyer, voorzitter van de afdeling 'fabrikanten en importeurs van personenautomobielen' van de RAI, maakte in januari dit jaar een vergelijking met de televisie. Die werd in haar beginperiode immers ook vaak gezien als de grote ontwrichter van het gezinsleven en als toestel, waarvan vrijwel niets dan slechtigheid te verwachten was. 'Het besef is doorgedrongen,' aldus de heer Meyer, 'dat televisie een onderdeei is van onze samenleving, dat niet meer is weg te denizen.' 'Bij de auto zien we een soortgelijl<e ontwil<l<e~ ling. Toen het nog een privilege voor weigestelden was, had eigenlijk niemand er iets op aan te merken. In minder dan tien jaar tijd is de auto binnen het bereik van zeer velen gekomen, zij het nog niet van iedereen. En daarmee zijn we in de fase van de kritiek beland.' De vergelijking die de heer Meyer maakte tussen auto en televisie leek niet helemaal overtuigend, al was het alleen maar vanwege het feit dat de auto in 1971 3167 doden, 72.167 gewonden en een in geld uitte drukken schade yan bijna drie miljard opeiste.

gonnen als liefhebberij van enkelen, groeide hij via een nuttig gebruiksvoorwerp voor velen uit tot een onverdraagzaam despoot over allen.' Soms ook ontstond actie naar aanleiding van een incident, zoals in de Amsterdamse Govert Flinckstraat waar twee bejaarden omkwamen bij een brand. De brandweer had het huis niet op tijd kunnen bereiken vanwege de vele auto's die in de smalle straat geparkeerd stonden. Op een buurtvergadering die naar aanleiding van dit gebeuren werd belegd, bleek dat men met de auto letterlijk noch figuurlijk een kant op kon. V^aar moest men de auto zetten als die niet in de straat mocht staan? Een raadslid wees erop dat er tientallen, zo

niet honderden straten waren, waar hetzelfde probleem bestond. De vraag of het gezamenlijk autobezit tot dergelijke risico's mocht leiden, werd wel gesteld maar niet beantwoord. Dat deed het oog vallen op een ander probleem: als is uitgemaakt, dat het autobezit moet worden ingekrompen, wie zal er dan de daad bij het woord moeten voegen? De helft van het autobezit is in handen van de inkomensgroep beneden de 15.000 gulden per jaar. Men kan de auto zo duur maken dat alleen de gegoeden er zich nog een kunnen veroorloven. Maar wie zal uitmaken waar de behoefte aan een eigen gezinsvervoermiddel het grootst is? Er was een wiskunde-leraar die voorstelde auto's met on-even nummers

Omdat de Europese steden niet berekend zijn op auto's, moeten de Europese auto's berekend zijn op de steden, aldus een advertentie van Fiat. De reclame heeft weet van de problemen van deze tijd. Alleen toont de fotoreeks, die bij de advertentie behoort, dat het in de Europese steden ook vol kan raken met auto's die compacter zijn gebouwd dan de meeste Amerikaanse auto's. Par» 1902

Paris if?2

Bierkaai De kritiek is er echter onmiskenbaar, al verkeren de critici niet zelden in dezelfde bierkaai-achtige positie als de medicus die zijn landgenoten tracht te bewegen het roken te laten, of de tandheelkundige die hen het snoepen wil afleren. Er zijn particulieren die, bijvoorbeeld in een ingezonden stuk laten weten met de auto te hebben gebroken, zoals de heer Zoete uit het Gelderse Ellecom. In De Kampioen (ANWB-blad) deelde hij mee welbewust de auto te hebben afgezworen. 'De privé-auto is een alleenheerser', zo schreef de heer Van der Made, enige tijd geleden in de NRC, 'be23

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 131

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's