GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 146

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 146

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

als psychologen was dat een van de redenen waarom we met een computer zijn gaan werken. De intuïtieve ervaring van docenten en onderwijzers blijft daarbij natuurlijk onmisbaar. Ik ben er van overtuigd, dat onderwijzers het meeste weten over hoe een kind leert, maar ze weten niet zo exact als de leer-psychologen hun kennis over het leren teformuleren. Daarmeewil ik niet zeggen, dat deze kennis daarom een betere basis voor het onderwijzen is. Zoals bij iedere wetenschappelijke benadering wordt ook hier geabstraheerd: alleen bepaalde dingen worden vastgelegd. Het misverstand moet niet rijzen, dat we nu met de computer een apparaat hebben, dat het allemaal preciezer ziet dan een docent. Hij ziet hel bijvoorbeeld allerminst volledig. Er zijn bepaalde zaken die een computer exacter kan vastleggen dan elk ander middel. Maar wat doe je met de zaken die de computer niet meet? Doe je alsof die niet bestaan? Vind je die niet belangrijk? De techniek die bij het onderwijs wordt ingeschakeld, moet zó worden gemaakt, dat daardoor niet bepaalde doelstellingen worden bevoordeeld boven andere. Je komt nog al eens mensen tegen die een lijstje met wensen overleggen en die dan verlangen dat de computer die allemaal - ook de meest waanzinnige - kan vervullen. Zo is het natuurlijk niet. Net zo min als een schoolbord is de computer overal voor te gebruiken. Hij Leren met een computer... zij brandden cokes... moet in het onderwijs dat wordt gegeven worden geïntegreerd'. Kritisch en wat het badwater is. Je moet dus wat van VU-magazine bleef zich desondanks afvra- informatica afweten en wat van psychologie en gen of met de invoering van computeronder- van onderwijs. In de bedrijven was het vroeger verschenen wijs de discussie over onderwijs en onder- zo, dat de computerdeskundigen er als 'fremdwijsdoelstellingen niet te veel zou worden körper' binnenkwamen. De managers in het C. H. KOETSIER versmald. Aanpassing van het onderwijs aan bedrijf wisten van computers niets. Dat gaf deze technische mogelijkheden zou relatief natuurlijk spraakverwarringen en strubbete veel aandacht kunnen krijgen. Zou, bij de lingen. Maar op het ogenblik zijn er speciale veelheid en de exactheid van de informatie bedrijfsinformatici, maar ook tal van manaover de voortgang van de leeriingen en de gers weten steeds meer van bedrijfsinformatica. aan de samenleving kwaliteit van de leerstofpresentatie die bij het Dat is een duidelijke ontwikkeling. Het onderIn hoeverre heeft de zending zich het gebruik van een computer beschikbaar komt, wijs heeft iets dergelijks nog helemaal niet lot van de arme bevolkingsgroepen aangetrokken? Dat is de l<ernvraag van een andere, meer menselijke benadering van gehad. Een referaat dat ik in '68 hield had als deze studie de leerling niet in het gedrang komen? Dr. strekking, dat het onderwijs zich moest gaan (proefschrift V.U., prof. Verkuyl). Dirkzwager beaamde, dat het gevaar aanwe- voorbereiden op de toepassing van computers Conclusie: de zending heeft het prozig is. 'Een belangrijke vraag is: waarop willen en dat om die redenen duidelijk moest worden gramma van de Wereldzendingsmensen hun beslissingen baseren? Hecht men gespecificeerd welke mogelijkheden zouden conferentie te Jeruzalem 1928 tezeer aan het soort zekerheid dat bij de weten- moeten worden gerealiseerd. Nogmaals: om dat onuitgevoerd gelaten. Structurele maatschappij-kritiek werd óf principieel schap en de techniek te halen valt, dan zal te kunnen vaststellen moetje er iets van weten. als taak van de zending afgewezen óf inderdaad een blikvernauwing optreden. Ik Je moet van goeden huize komen wil je een kreeg niet de aandacht die het vergeloof dat men zijn blikveld breder moet nemen computerspecialist kunnen voorschrijven dat diende. Deskundig onderzoek naar en dus een grotere mate van onzekerheid kan je een computer wilt die dit of dat kan doen. sociaal-economische structuren in de koloniale verhoudingen lag buiten het tolereren'. Wanneer je te maken hebt met een computerblikveld van de zending (en het thuisfirma, die iets te verkopen heeft, dan zal die je Dr. Dirkzwager bepleitte een kritische houfront) . . . ding ten aanzien van de computer in het proberen duidelijk te maken, dat je wensen De l<erl<en in b.v. Indonesië staan nu onderwijs. Kritisch niet in de zin dat men zich onmogelijk kunnen worden vervuld, dat ze te voor een uitdaging die nog veel groter is dan in de koloniale tijd. Ook daar van deze machine zou moeten afwenden en moeilijk zijn, dat het ook anders kan. Dan ontgaat de schrijver op in. naar iets anders zou moeten omzien, maar staat de situatie waarbij de deskundige op Een boek dat veel informatie bevat en kritisch in de zin dat men vanuit het onder- computergebied de niet-deskundige onderwijsde problemen duidelijk aan de orde wijs zou kunnen onderscheiden wat goede man gaat vertellen hoe hij de computer in het stelt. - Met foto's en kaart. 176 biz. toepassingen zijn en wat niet. Maar om daar onderwijs moet gebruiken. Wat we nodig hebf 20,-. U kunt bestellen bij de boekachter te kunnen komen, zal men meer of ben, zijn onderwijsmensen die de computerhandel of per briefkaart aan Antwoordno. 101, Delft (geen postzegel). minder uitgebreide kennis moeten dragen mensen kunnen vertellen wat nodig is. En om van de mogelijkheden. 'Het kind moet niet dat te kunnen vertellen moet je er iets vanaf UITGEVERIJ MEINEMA - DELFT met het badwater weggegooid en om dat niet weten. Dat is de motor achter de zaken waar te doen, moetje eerst goed weten wat het kind wij hier mee bezig zijn.'

ZENDING ALS DIENST

12

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 146

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's