GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 372

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 372

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

n} magame 18 ten. Bovendien vormen zij een minderheid (geschat wordt dat slechts 2 0 van de 240 bisschoppen denken in dezelfde richting als Camara). Ondervinden Camara en zijn geestverwanten al weinig medewerking in eigen kring, sinds 1964, toen de „politieke partij van de bourgeoisie", het leger, de macht overnam van de demokratisch gekozen president Goulart, is steeds fellere tegenwerking en zelfs vervolging hun deel geweest. De onderdrukking van het volk, dat een bedreiging was gaan vormen voor de kleine groep geprivilegieerden is overal w e l bekend. De militairen proberen hun on-menselijke beleid te verdedigen door te hameren op het „communistische gevaar". Ze vrezen Rusland en Cuba en tegenwoordig China en ze zoeken hun toevlucht bij de Verenigde Staten. Helder Camara zegt daarover: „Veel mensen menen, dat het grootste kwaad van de mensheid het communisme is. Maar zij vergeten, dat het kapitalisme, dat zich aandient als verdediger van het „ Vrije Westen" en de geestesbeschavingen, evengoed materialistische wortels heeft. Veel mensen vergeten blijkbaar ook — misschien komt hen dat goed uit — dat er tegenwoordig socialistische experimenten zijn, die zich niet laten leiden door het historisch materialisme en die de menselijke persoon — in theorie althans — weten te respekteren. De Sovjet Unie en China zijn even imperialistisch als de Verenigde Staten en de EG. Het kwaad van de eeuw is het verbond tussen de ekonomische macht, vertegenwoordigd door de mutinationale makro-ondernemingen, en de politieke, militaire en technologische macht." Onder meer doelend op de dictatuur in zijn eigen land, zegt Dom Helder Cêmara: „Om communisme te voorkomen, zijn er rechtse dictaturen gevestigd, die even slecht zijn als die van links". „Anti-communisme is net zo onverdraagzaam als het communisme zelf". Camara w i l niet gedwongen worden tot een keuze tussen het schrikbeeld van de Sovjet Unie en het niet minder grote schrikbeeld van de Verenigde Staten. Hij meent dat zoiets neerkomt op demagogische chantage, leder erkent dat het volk van Noord-Oost Brazilië in ellende leeft, maar het is oneerlijk, ja infaam, dat op de achtergrond te schuiven omdat het communisme een groter gevaar zou zijn dan hun misère. De rijken zijn verontrust door de bewustwording van het volk (conscientisagao) onder andere door de alfabetisatie en de „ r a dioschool". Door middel van hun spreekbuizen, de loop van het geweer, de knuppel en de tralie, laten zij via hun woordvoerder, het leger en de politie, het volk weten dat zij daar niet van gediend zijn. CSmara roept uit: „ Weest niet bang voor de waarjieid; ze is je beste vriendin, je beste zuster ookl" „Bewustwording gelijkstellen met een communistische maatregel is het communisme verdedigen, omdat men het dan de eer geeft zich intens met het menselijk wezen en zijn fundamentele rechten bezig te houden." Helder Camara merkt dan ook op: „Het zou verkeerd zijn, het socialisme te verwerpen op grond van de vertekening ervan in Rusland en China, maar even verkeerd om het neo-kapitalisme dat zich in sommige landen als socialisme aandient, als socialisme te begroeten. Echt socialisme eist socialisatie van bezit, kennis en macht. Het kan krachtens zijn aard die vredelievend en humaan is, niet met geweld worden opgelegd." „Het kapitalisme èn het socialisme hebben zich in de praktijk als systeem schuldig gemaakt aan misdaden tegen de mensheid, maar toch is er een onderscheid. Het kapitalisme knecht de mensen krachtens zijn beginsel.

terwijl de afschuwelijke misdaden van het Russische en Chinese socialisme tevens bedreven zijn tegen het échte socialisme." „We zitten in het slop. Het socialisme is ontaard en het kapitalisme is nog immer krachtens zijn beginsel uitsluitend uit op winst. Ook al doet het zich nooit onverhuld als materialistisch voor. het acht kapitaal en winst hoger dan mensen: het is on-menselijk. Onder het voorwendsel de „ vrije wereld" te redden, trekken de Verenigde Staten dood en verderf zaaiend door de wereld. (Natuurlijk leven wij in een vrije wereld. Maar probeer maar eens te spreken over rechten, of te protesteren tegen onrecht, en je zult gauw merken, datje, in naam van de strijd tegen de „communistische bedreiging", en de strijd voor de nationale veiligheid, voor verdacht, staatsgevaarlijk en communist wordt uitgemaakt.)" Camara tracht het wereldomvattende probleem van armoede en rijkdom anders te stellen dan als een noodzakelijke strijd tussen de Sovjet Unie, de Verenigde Staten, China, de EG en anderen. De mentaliteit van angst en haat zal de kloof tussen de socialistische wereld en de westerse wereld (die als christelijkbeschouwdwordt)verbreden en de Derde Wereldoorlog onvermijdelijk maken. Dom Helder heeft een ander perspektief. ,,Hoe kan men toch denken, dat men met wapens de overwinning kan behalen op de heersers der aarde, die als bondgenoten de wapenfabrikanten en de oorlogsaanstichters hebben?" „Schrap haatuitjewoordenboek." Specialiseer je in het goede in de mens." Welke kansen heeft een morele bevrijdingsbeweging die geweld schuwt? Een regime zou een minimum aan respect moeten opbrengen voor de rechten van de mens, m.n. het recht op vrije meningsuiting en de afwezigheid van totalitaire methodes van waarheidsverdraging en lichamelijke en geestelijke folteringen. Wanneer een lid van het geweldloze verzet gevangen genomen wordt, zou één van de reakties van de beweging kunnen zijn dat tientallen, honderden, duizenden kameraden ogenblikkelijk uit solidariteit zich ook aanmelden bij de gevangenis. Dat zou sensatie verwekken en radio, T.V. en pers zouden het nieuws verspreiden over de hele wereld. Daarom proberen overal ter wereld regimes zich tegen de aanvallen „van subversieve krachten" te beschermen onder het voorwendsel de,,sociale orde" te handhaven. Zulke regimes bedienen zich t.a.v de media bij voorbeeld van het verstrekken van geen, weinig, verkeerde of gekleurde informatie, van de verplichting onware regeringscommuniqué's te publiceren of van censuur. Verraad wordt aangemoedigd. Morele en lichamelijke folteringen toegepast. De grote leider wordt soms gespaard door de machthebbers. Het is voor hen veel slimmer hem te isoleren van zijn eenvoudige medewerkers, die misschien minder zeker zijn van zichzelf, niet zo'n weerstandsvermogen hebben." (Dom Helder Camara heeft de waarheid van deze woorden op gruwelijke wijze ondervonden, toen in de nacht van 27 mei 1969 zijn naaste medewerker, priester Antonio Henrique Pereira Neto, vermoord werd door een kogelregen, die onbekenden op hem afvuurden.) „ Wanneer Gandhi in hongerstaking ging, werd de hele wereld opgeschrikt. Geen machtsblok kon zich tegen de morele druk verzetten die toen uitging vanuit alle hoeken van de wereld. Maar veronderstel nu eens dat het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 372

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's