GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 104

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 104

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

nJ magadne 14

haar betekenis laten gelden op het gebied van de wijsbegeerte, waar de strijd van de geesten zich het sterkst manifesteert. Reeds vroeg werd ingezien dat de betekenis van de wijsbegeerte verder reikt dan de universiteit, haar ,,impact" betreft 't volle leven. In dit licht valt 't initiatief te verstaan van de oprichting van de Vereniging voor Calvinistische Wijsbegeerte eind 1935. Men beoogde daarmee niet één of ander „Genootschap voor wetenschappelijke Filosofie", neen, men wilde allen bijeenbrengen die doordrongen waren van de noodzaak van een christelijke wijsbegeerte en van de betekenis van die wijsbegeerte voor het brede kulturele leven. Daarvan getuigen de kursussen die overal in het land in die tijd werden gegeven, daarvan getuigen ook de vele lezingen over allerlei onderwerpen, die gehouden werden op studentencongressen, maar ook voor bijeenkomsten van burgemeesters, politici, vakbondsmensen, onderwijzers, diakenen, predikanten en leraren. Zoals dat ook met de oprichting van de VU het geval was geweest, voelden vele christenen intuïtief aan, dat de zaak van een christelijke wijsbegeerte gesteund moest worden. Dat blijkt vooral heel sterk wanneer na de Tweede Wereldoorlog het initiatief wordt genomen tot de oprichting van de Stichting Bijzondere Leerstoelen voor Calvinistische Wijsbegeerte aan de Openbare Universiteiten en Hogescholen, in een paar jaar tijd worden 5 leerstoelen bezet; in de zestiger jaren komt daar een zesde bij. Tot op vandaag worden de aktiviteiten van deze leerstoelen zonder enig subsidie door een groot aantal contribuanten gefinancieerd. Hoezeer ook hier, in dat werk van de bijzondere leerstoelen, een relatie met de VU bestaat moge blijken uit de namen van hen die aanvankelijk met deze leerstoelen verbonden zijn: S. U. Zuidema, K. J. Popma, J. P. A. Mekkes, H. van Riessen. Ook de latere docenten hebben op de èén of andere wijze hun relatie met de VU.

Verzet Uit het tot nu toe geschrevene lijkt 't er op alsof de ontwikkeling van de WdW — de laatste tijd terecht de Reformatorische Wijsbegeerte genoemd — zonder veel moeite gepaard is gegaan. Dat is echter allerminst het

geval. Vanaf het begin is er aan de VU ook verzet geweest tegen deze wijsbegeerte, een verzet dat meer dan eens ook versterking vond in kringen van buiten de VU. Dat verzet kwam vooral van de kant van de theologen, die, hoezeer ze onderling ook verschilden, in de kritiek op de WdW één waren. In die strijd tussen filosofen en theologen ging het vooral om de grenzen van de theologie en om de relatie filosofie en theologie. Binnen het bestek van dit artikel is het onmogelijk op die strijd in te gaan. Het zou overigens alleszins de moeite waard zijn als daar aan eens apart uitvoerig aandacht werd gegeven, mee omdat die strijd nog niets aan aktualiteit heeft ingeboet. Het genoemde verzet kon de doorwerking van de Reformatorische Wijsbegeerte niet breken. Tot aan de zeventiger jaren kregen alle VU-studenten verplicht onderwijs in de

assurantiekantoor ^^

WdW. Naarmate de jaren van na de Tweede Wereldoorlog vorderden, rees daarentegen steeds meer verzet. Studenten gingen spreken van indoctrinatie en van een conservatieve filosofie. Deze kritische geluiden vonden hun oorzaak vooral in het feit dat er aan de VU steeds meer studenten kwamen studeren, die vreemd stonden tegenover het ideaal van de VU. Daarnaast ontstond er ook in de VU-kringen zelf een groeiende weerstand. De ontwikkeling in het brede christelijke leven met haar verwarringen en spanningen is daar niet vreemd aan. Welke bezwaren werden dan tegen de WdW aangevoerd? In de eerste plaats richtte de kritiek zich meestal tegen de WdW-er. Men had bezwaar tegen de manier waarop de aanhangers van de Reformatorische wijsbegeerte hun ideeën aan de man brachten. Ze

^

g. b. I Hraasterink b.v. j . baron van hardenbroek assurantiën bv MIERL0SEWEG3, HELMOND

om voor uw hypotheek de beste weg te kiezen Wij nemen de verschillende mogelijkheden voor u en met u door en vatten deze samen in een rapport. Daarin worden allerlei aspecten belicht, tot en met geldontwaarding en belastingfaciliteiten toe. Is u dat een gesprek waard? Bel (04920) 3 38 80 om een afspraak te maken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 104

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's