GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 84

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 84

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

IZJ tnagame 38

neigt zij er toe de realiteit van de maatschappij, vooral ook het beeld van de medemens simplistisch voor te stellen en te versluieren." Lochmans definitie biedt het voordeel dat zij een tweetal belangrijke elementen uit de begripsgeschiedenis van ideologie in zich verenigt. Een Nietzscheaans element (de positieve waardering van de noodzaak van ideologie) en een marxistisch element (de werkelijkheidsvervalsende effekten van een ideologie). Ideologieën vervullen een positieve funktie die kan omslaan in een negatieve. Vatten we ideologie in de zin van Lochman op, dan kunnen we de ideologiekritiek de funktie geven van kritiek op valse, absolutische of gesloten ideologieën. De vraag die zich vervolgens voordoet is: waaraan kan men valse ideologieën herkennen? We kunnen nl. tussen twee soorten kenmerken onderscheiden: a. in strijd met de feiten of ook ontoegankelijk voor nieuwe informatie; b. evaluatieve kenmerken: b.v. een visie op mens en menselijke verhoudingen in zich bergend, die wij verwerpelijk vinden. Evaluatieve ideologiekritiek deelt het komplex van waarderingen, dat een

ideologie in zich bergt, niet, maar is zelf ook weer partijdig, d.w.z. is gebaseerd op een aantal andere waarderingen. De moeilijkheid van laatstgenoemde vraag is, dat zij suggereert, dat er objektieve kriteria te vinden zouden zijn. Het gemaakte onderscheid laat echter zien dat er slechts zeer partieel over objektief gesproken kan worden. De enige manier om dichter de waarheid te benaderen is die van een wederzijdse, dialogische ideologiekritiek.

ook zelf ideologiekritiek uitoefenen op andere ideologieën. Christenen willen hun kritiek vanuit het evangelie laten normeren. Zij moeten zich echter steeds ervan bewust zijn, dat kritiek rechtstreeks vanuit het „pure evangelie" onmogelijk is. Christenen interpreteren het evangelie, ook wanneer ze het voor hun ideologiekritiek gebruiken. En elke interpretatie loopt het gevaar ideologisch in negatieve zin te worden.

Christendom Ook het christendom kan een ideologie genoemd worden als we uitgaan van de definitie van Lochman. Het christendom geeft zijn aanhangers ondersteuning, verduidelijkt hun gemeenschappelijke ervaringen . en kan hun gemeenschappelijke krachten bundelen. Het christendom of beter: christelijke leersystemen kunnen dus ook de werkelijkheid vervalsen. Om zichzelf daartegen te beschermen is het nodig dat het christendom zich voortdurend openstelt voor de ideologiekritiek van andere ideologieën. Op zijn beurt kan en moet het christendom

Ingezonden bijdrage:

Over Transcendente Meditatie Ook ik wilgraag reageren op het artikel en de ingezonden stukken over TM. Zelf mediteer ik ongeveer9 maanden. Volgensmijnmeningzijnwij inhet westen te veel ingestelde op produktie en consumptie. Dit soort kreten horen wij vaak de laatste tijd, dus dit is geen nieuws. Toch heeft het gevoel van teleurstelling h ierover en een gevoel van onvrede met de bestaande toestanden mij er toe gebracht de techniek van de TM te gaan beoefenen.

Een stukje rust in onze dolgedraaide wereld. Bij mij heeft het tot nog toe bewerkt dat sinds ik begonnen ben met TM ik geen slaapmiddelen meer hoeft te gebruiken. Ook ben ik iets zelfbewuster geworden. Denk nu niet dat de mensen om me heen direkt tegen me zeggen wat ben jij een ander mens geworden, maar ik weet voor mezelf dat ik nu welbewust besluiten neem waar ik anders toch weer voor om was gaan liggen.

Ik heb voor mij zelf de overtuiging dat ik eenbeetjemeermij zelf durf te zijn, ik leef iets minder krampachtig en durf ook eens iets minder leuk te zijn en vind dat men mij dan ook maar eens zo moet nemen. Kortom ik loop niet meer aldoor zo op mijn tenen. De begeleiding die je bij TM krijgt is volgens mij erggoed. Volgens mij is die stukken beter dan ik ooit heb ontvangen van de Geref. Kerk waar ik lid van ben. Of deTM het christelijk geloof verdringt

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 84

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's