VU Magazine 1977 - pagina 138
magazme4
( ( \
Kiesgedrag
I
1>iJ2^ jn
ÊmUKEAu] 73 74 75 7<^ 77
^^^mm^^
i , 1 ,1 1 l , , M I ' /
I
> > /
IVc^ SVBHBüREAU 4 ]
, 1
' W i l ' , ' ' M ' , , ' n. ''•''Vl",' 1 ' ' . ' • 'l'/ll'' , ' . M , ' ' '
De onzekerheidsmarges maken het ook buitengewoon moeilijk iets te zeggen over de invloed die peilingen hebben op het gedrag van de kiezers. Bekend geworden is het zogenaamde,,èa«ü'-H'(2^o«-^/)%c/" (letterlijk muziek- of reclame-wagen-effect). Daarmee wordt het verschijnsel bedoeld, dat kiezers de neiging zouden hebben te stemmen op de partij die door de onderzoekers vóór de verkiezingen is aangewezen ais de partij in opmars, of, omgekeerd weglopen van de partij die op de terugtocht is. Dit effect kan zich ook voortzetten tot na de verkiezingen: dan zeggen méér mensen op de winnende partij te hebben gestemd, dan het feitelijke aantal stemmen dat die partij wist te behalen. In werkelijkheid is zeer moeilijk uit te maken of (en ja, in hoeverre) dit speciale effect onder kiezers werkzaam is. Voor een betrekkelijk groot aantal kan van beïnvloeding in het geheel geen sprake zijn omdat him partijkeus al lang voor de verkiezingen vast staat. Maar ook van degenen die hun keus pas vlak voor de verkiezingsdatum bepalen, is moeilijk te zeggen of onderzoekscijfers op hun keus van invloed zijn. Naarmate namelijk de verkiezingsdatum nadert, gaan steeds meer factoren meespelen, zoals bij voorbeeld de manier waarop de verliezingscampagnes worden gevoerd, of de manier waarop kranten schrijven over bepaalde partijen en zo zal er wel meer te bedenken zijn. Drs. Van de Graaf houdt het er op, dat de invloed van de peilingen in dat geheel gering is maar in een klein aantal gevallen aanwijsbaar. „ Ik herinner me uit ons eigen verkiezingsonderzoek in '67 dat D'66, een partij die toen voor het eerst aan de verkiezingen meedeed, 4,5 procent van het aantal stemmen haalde. In het onderzoek, dat vlak daarna werd gehouden, zei zeven procent van de ondervraagden dat ze D'66 gestemd hadden. Dat was destijds een zeer nieuw, verschijnsel; ik meen dat daar kon worden gesproken van een zeker „band-wagon-effect".
Tendensen De waarde van dit soort onderzoek, zo wordt vaak gezegd, zit hem niet zozeer in de uitkomsten van ieder onderzoek afzonderlijk, maar eerder in de tendensen die over een langere periode, na diverse malen peilen zichtbaar worden. Vooral deze tendensen worden door politici onder een vergrootglas bekeken, geanalyseerd en van commentaar voorzien.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977
VU-Magazine | 484 Pagina's