GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 181

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 181

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

VlJ magazine 3

De overlevingskansen

bij verkeersongelukken Prof. Van Faassen over autogordels,

valhelmen en hoofdsteunen

leven thans in Nederland ettelijke honderden mensen, die van de dood gered zijn door de wettelijke verplichting voor bromfietsers tot het dragen van een valhelm. Zelfs de grootste hater van overheidsbemoeienis kan Diet om de nogal spectaculaire cijfers heen die recentelijk (februari '78) nog eens gepubliceerd werden door h;t Bureau Medische Statistiek en Beeldstatistiek. Het aantal bromfietsers dat in 1976 dodelijk verongelukte bedroeg 285. Dat is minder dan de helft van het aantal bromfietsers dat in 1971 om het leven kwam. Toen bedroeg het aantal dodelijk verongelukte bromfietsers in Nederland 601. Er

vraag of wetten de men een handje helpen al het om veiligheid maatregelen gaat (die hij natuurlijk ook zelf had kunnen nemen) kan beve tigend worden beantwoord. De verplichting tot het dragen van autogordel heeft tot dusver minder spectaculaire re ultaten opgeleverd. AI zakte het aantal dodelijk gewonden direkt na de invoering van de verplichting, het liep in 1976 weer iets omhoog. De oorzaak i vermoedelijk dat de gehoorzaamheid aan de wet om de gordel te dragen, ver lapt (politiecontrole i ook moeilijker bij autogordel dan bij bromfiet helmen). V66r de wettelijke verplichting droeg 28%- van de automobili ten een gordel. direkt na de verplichtstelling (1 juni 1975) droeg 78% de gordel. Uit waarnemingen blijkt dat bet aantal gordeldragers de laatste tijd weer is afgenomen. Tegelijkertijd stijgt bet aantal ongelukken met dodelijke afloop. In 1976 was bet aantal bij verkeersongelukken omgekomen auto-iDZittenden 1058 (90 meer dan in 1975). Dit aantal blijft nog beneden het cijfer van 1358 doden in 1973. In ieder geval blijkt ook uit deze cijfers, dat het, wet of geen wet, levensgevaartijk is om geen autogordel te dragen, ongeacht of er nu een Den Uyl of Van Agt aan het bewind is. een Westerterp of een Tuynman. De

IRCOBI Prof.

dr. F. van Faa sen (vakgroep Anatomie en Biomechanica) die reeds sind jaren betrokken i bij de preble-

elkaar op de hoogte te houden van de 'land van de onderzoekingen. De publikatie voor deze conferentie worden elk jaar in boekvorm uitgegeven en gedrukt op de Vrije Univer iteit. Dit jaar komt men bijeen in Lyon en daar zal met name ge proken worden over de waarde van proefnemingen in auto' met poppen die elke tv-kijker kent. In hoeverre benaderen dergelijke experimenten de werkelijkheid. waarmee men in elk ziekenhui word! geconfronteerd?

Niet-commercieel De organi atie i niet-commercieel en wil onafuankelijk blijven van enige auto-indu trie. De leden zijn afgevaardigden van univer iteiten en rijk 0verheden uit de EEG-Ianden en Zweden. De indu trie kan geen lid zijn en men wen took geen ub idie van dez zijde te aanvaarden. Liever doet men wat obertje aan (goedkope hotel tijden de conferentie ; geen vrou-

Prof. dr.

F.

van Faassen

matiek van de verkeer veiligheid is een groot voorstander van de autogordel. De geintervieuwde i lid van het be tuur van de IRCOBI (International Re earch Committee on the Biokinetics of Impact ). een in 1973 opgerichte internationale organi atie van

onderzoekers wetenschappelijke (medici en technic i) op verkeer veiligheid gebied. Hel doel van het weten chappelijk werk i de gevolgen van een ongeval , m.a. w. het ont tane let el zo gering rnogelijk te doen zijn. Elk jaar wordt een meerdaagse conferentie georganiseerd om gegevens uit te wi elen en

wen-programma' eenvoudig druk. werk van de VU enz.). Waarom die beduchtheid voor de cornrnercie? Prof. Van Faa en noemt al voorbeeld dat het belang van een auto-indu trie wei een niet parallel kan lopen met het veiligheid belang van de autorijder . Uit een onderzoek i gebleken dat meer veiligheid geboden wordt door een autoruit van gelamelleerd glas Bij een ongeluk zijn er dan mindel' glaswonden. Maar de bij deze problernatiek belanghebbende cornmerciele in telling hield jaren geleden publicatie van dit onderzoek tegen omdat men eer t de oude voorraad ruiten kwijl wilde. Aan, dit oort cornrnerciele overwegingen wen t IRCOBI zich niet Ie onderwerpen. Wei neemt prof. Van Faa' en waar. dat er geleidelijk aan wat verandert in de houding van de elkaar fel be oncurrerende auto-indu trieen. Op de conferentie ontmoeten de onderzoeker ,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 181

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's