GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 164

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 164

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wi magazine 30 zijn er vanaf een zeker moment veel leerlingen {en vaak dezelfde), die steeds herhaalstof doen in de differentiële periode'.' — hoe ontwikkelen zich de houding en de motivatie van de leerlingen ten aanzien van natuurkunde? — is het gekozen DBK-model zinvol en geschikt voor natuurkunde in de onderbouw havo-vwo'? Deze en soortgelijke vragen worden beantwoord vanuit de toetsresultaten van de leerlingen, vragenlijsten aan leerlingen en aan leraren over de DBK-werkwijze, plenaire vergaderingen met de leraren, schoolbezoeken en het bijwonen van lessen.

Het kader Sinds een aantal jaren bestaat binnen de subfaculteit natuurkunde en sterrekunde een vakgroep didactiek (fungerend voorzitter dr. J . H . Raat). De vakgroep heeft een aantal taken, waarvan deze twee hier apart worden vermeld: a. het geven van vakdidactiek en het begeleiden van schoolpractica (hospiteerstages) ten behoeve van studenten, die (misschien) leraar willen worden: b. het verrichten van onderzoek op het gebied van het onderwijs in de natuurkunde. Wat de taak genoemd onder a. betreft, dit werk geschiedt in samenwerking met het instituut voor de pedagogisch-didactische vorming van aanstaande leraren. Wat taak b. aangaat, studenten kunnen

De amanuensis helpt de leerlingen bij de destillatieproef

gedurende de laatste twee jaar van hun studie deelnemen aan deze onderzoeken als een onderdeel van de doctoraalstudie. De onderzoeken vinden plaats in drie werkgroepen, intern gecodeerd met F 10, F 20 en F 30. De dagelijkse leiding van een werkgroep berust bij de werkgroepleider, die daartoe in de meeste gevallen op basis van een 4-jarig contract en als promovendus is aangesteld. Van de werkgroep F 10. dat is ook de werkgroep DBK-na. heeft drs. A. Ellermeijer vanaf '74 de dagelijkse leiding. Hij houdt zich op het ogenblik voornamelijk bezig met het onderzoek in klas 2. Zijn onderzoek hoopt hij in de zomer 79 met een dissertatie af te sluiten. Vanaf het begin van dit jaar is als tweede werkgroepleider aangesteld drs. P. Licht. De aanstelling was dringend nodig als een overlap van de periode tot augustus '79. De aanstelling was mogelijk door steun van de Vereniging voor Wetenschappelijk Onderwijs op Gereformeerde Grondslag. Een belangrijk motief voor deze steun was de bijdrage, die door dit onderzoek van de zijde van de VU wordt gegeven aan leerplanontwikkeling, mede ten behoeve van het protestants christelijk onderwijs. Binnen de werkgroep F 10 komen in de eerste helft van '78 vier scripties (verslagen van de afstudeerperiode; verslagen van de zogenaamde zelfstandige opdracht) gereed binnen het DBK-project met als onderwerpen ,,curriculumontwikkeling (C. Neuvel); „studietoetsen" (P. Licht), ,,leerdoelen en leraren-

vragenlijst" (M. Van der Weerd) en ,,leerhngenvragenlijst en attitudelijsten" (L. Prinsen). Voor het voeren van een breed overleg en daardoor een betere bewaking van het niveau van het onderzoek is er drie jaar geleden een resonansgroep gevormd van externe deskundigen. Hierin hebben op verzoek van de vakgroep zitting willen nemen: dr. J. H. G, I. Giesbers (lector algemene didactiek. KI' Nijmegen); prof. dr. F. K. Kieviet (hoogleraar toegepaste pedagogiek, RU Leiden) en drs. J. Smh (inspecteur voortgezet onderwijs, onder meer belast met het toezicht op het natuurkundeonderwijs).

Slotopmerkingen Het is mogelijk gebleken een goed samenwerkingsverband op te zetten met een relatief groot aantal scholen. In het cursusjaar '77-'78 nemen 26 scholen direct deel aan het onderzoek, terwijl nog eens 23 scholen gebruik maken van het curriculum zonder een directe band met het eigenlijke onderzoek. Dit betekent, dat bijna 10.000 leerlingen in de klassen 2 en 3 werken met het ontwikkelde curriculum. Hiervan zijn er 3.900 betrokken bij het onderzoek in klas 2. Ruim 1.000 van deze leerlingen bezoeken een school met een verlengde brugperiode. De rest is verdeeld over mavo, havo atheneum en gymnasium. Met dezelfde leerlingen, die nu deel nemen aan het onderzoek in klas 2, wordt straks het onderzoek in klas 3 voortgezet. Omdat steeds meer leraren gebruik willen maken van DBK-na, wordt het noodzakelijk nascholingsprogramma's op te zetten. Op die manier worden docenten, die niet bij de ontwikkeling en het onderzoek zijn betrokken geweest, vertrouwd gemaakt met differentiatiebinnen-klasseverband. Een aparate nascholingscursus DB K-natuurwetenschappen wordt, in samenwerking met de sectie natuurkunde van de lerarenopleiding VL-VU, dit jaar reeds op verzoek van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen gegeven, in het bijzonder bedoeld voor leraren, die te maken hebben met het middenschoolexperiment. Het is een interessante vraag of over 10 a 20 jaar zal blijken, dat het onderzoek DBK-na een werkelijke bijdrage heeft gegeven aan de ontwikkeling van het onderwijs in de natuurkunde en langs die weg aan het onderwijs in het algemeen. Te oordelen naar het huidige enthousiasme van deelnemende leerlingen en leraren zou men geneigd kunnen zijn zo'n vraag voorzichtig positief te beantwoorden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 164

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's