GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1987 - pagina 463

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1987 - pagina 463

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

zelfbeheersing, van bevrediging door middel van onderdrukken van verlangen.

S

inds de inzichten van Kinsey - die enkele jaren later ook de vrouwelijke homoseksualiteit onderzocht zijn onderzoekers op deze weg verdergegaan. Het congres in de maand december aan de VU, i-lomosexuality, Whicti Homosexuality? behandelt eveneens theoretiinnen de vrouwenbeweging is het lange tijd mode sche noties die aan het begrip homoseksualiteit ten geweest zich om politieke reden lesbisch te vergrondslag liggen. Twee van de organisatoren vertellen klaren. Wie alles in haar leven samen doet met over de achtergrond van het congres: Hans Meij, student vrouwen, zou ook die laatste consequentie moeten trekculturele antropologie, en Theo van der Meer, wetenken. Velen hebben deze houding alweer verlaten; alleen schappelijk onderzoeksmedewerker bij de vakgroep cridegenen die uiteindelijk ontdekten dat hun seksuele voorkeur toch uitging naar vrouwen, bleven lesbisch. In theo- minologie en rechtssociologie, zijn eveneens betrokken bij de initiatiefgroep homostudies, die het onderzoek naar retische verhandelingen werd toen gesteld dat vrouwen dit gebied aan de VU tracht te stimuleren. De initiatiefmaar hetzelfde geldt ongetwijfeld ook voor mannen gegroep wil zich niet bij voorbaat vastleggen op een bepaaldwongen werden tot een heteroseksuele keuze, in plaats de stroming, maar wil vooral feitelijke gedragingen ondervan de keuze die ook werkelijk bij hen paste. 'De' samenzoeken en de vraag beantwoorden om welke homosekleving zou immers belang hebben bij het feit dat vrouwen sualiteit het in welke situatie gaat. Er zijn in verschillende in een gezinsvorm leven, daar het huishouden doen en culturen vele verschillende vormen van seksueel kontakt kinderen krijgen? tussen personen van hetzelfde geslacht, stelt Hans Meij. Deze analyses zijn inmiddels wel wat genuanceerd, maar "Wie bijvoorbeeld in de Nederlandse samenleving ontde achterliggende vraag, namelijk: kan men sekse-identidekt homoseksueel te zijn, gaat meestal een andere weteit dwingend opleggen? is niet minder actueel geworden. reld in. Omdat men met andere mensen en andere krinUit het beroemde rapport van de seksuoloog Alfred C. gen in aanraking komt, zal op den duur ook het gedrag KinseyuW 1948 bleek al dat ongeveer veertig procent van veranderen. Het hele zelfbeeld kan zich wijzigen. Wie hoalle mannen weleens een homoseksuele ervaring heeft moseksueel is krijgt zoveel signalen van anderen, dat gehad terwijl slechts tien procent opgaf zich 'homosekmen niet anders dan betrokken kan raken. Het is eigenlijk sueel' te noemen. Het rapport deed rond de jaren vijftig niet goed mogelijk homoseksueel te zijn en toch uitsluiheel wat stof opwaaien, niet alleen omdat de cijfers veel tend in de heteroseksuele wereld te blijven leven," In anhoger uitvielen dan menigeen had gedacht, maar ook omdere culturen kan dit echter volledig anders liggen. dat Kinsey brak met de toen gangbare opvatting van hoHomostudies, in Amsterdam bijvoorbeeld, gaan niet almoseksualiteit als ziektebeeld. Hij vond homoseksualiteit leen over mensen die een homoseksuele relatie hebben. een gezonde uitdrukking van seksualiteit. Zij gaan ook over mensen die zich - ongeacht hun seksueKinsey kon tot deze breuk met de gangbare theorievorle voorkeur - in groepen ophouden waarin uitsluitend menming komen doordat hij niet als medicus begon, maar opsen van hun eigen geslacht verkeren. Deze homosociale geleid was in de entomologie, de leer der insecten. Boarrangementen, zoals men ze in onderzoekstaal aanduidt, vendien begon hij zijn werk over de menselijke seksualizijn groepen van mensen die zich juist op basis van hun teit tijdens de relatief progressieve jaren dertig, toen men geslacht organiseren. Vrouwengroepen in een vrouwencafé zijn hiervan natuurlijk een duidelijk voorbeeld, maar ook de F-side van Ajax rekent men tot de homosociale arrangementen. Zouden de Ajax-supporters zélf wel blij zijn met zo'n indeling? "Dat weet ik niet", zegt Hans Meij. "Feit is wel dat deze supporters wat hun sociale positie betreft, vooral in mannenkringen verkeren, Hoe je dat benoemt is natuurlijk een tweede. Zitten er bijvoorbeeld erotische zaken bij? In ieder geval kun je stellen dat er een zich eindelijk bevrijdde van de Victoriaanse waarden. bepaalde betrokkenheid is, een betrokkenheid die je bijDaarnaast was er een algemenere verandering gaande in voorbeeld ook vindt bij organisaties als de Nederlands de wetenschap. In de natuurkunde werd het mechanistiChristen Vrouwen Bond, Daar is meer aan de hand dan sche oorzaak-en-gevolg-model van Newton vervangen alleen een toevalligheid. Veel vrouwen komen daar omdat door het model van dynamische krachten, ontwikkeld ze een bepaalde vriendschapsband met elkaar hebben. door Einstein. In de biologische en sociale wetenschapOpvallend is wel dat bijvoorbeeld Ajax-supporters zich pen werd dit vertaald naar een organistisch model, In dit sterk verzetten tegen alles wat ook maar lijkt op homosekmodel werd het levend organisme, de mens, gezien als sualiteit. Tegelijkertijd valt een enorme verering van idoeen dynamisch wezen, in constante wisselwerking met de len te constateren. De voetballers natuurlijk, maar ook omgeving. Als bioloog kon Kinsey uiteraard goed uit de sterren als Michael Jackson." voeten met dit model. Hij kritiseerde benaderingen van homoseksualiteit, die zochten naar de oorzaken. In plaats daarvan zag hij homoseksualiteit als een universele, menoe er gedacht wordt over homoseksualiteit of selijke mogelijkheid. De variaties die mensen aan de dag (seksuele) handelingen tussen mensen van het leggen bij de keuze van een partner, weerspiegelen de zelfde geslacht,is sterk cultureel bepaald. In elke bepaalde voorkeuren van elk individu. Daarmee werd de cultuur wordt hier anders naar gekeken, stelt Theo van seksuele voorkeur één van de keuzen waarvoor de mens der Meer, "In Islamitische landen wordt bijvoorbeeld alin het algemeen staat, of het nu gaat om de plaats waar leen de passieve seksuele rol als gelijkslachtige handemen woont of de kleren die men draagt. ling benoemd. De actieve rol wordt niet benoemd. Het be-

B

ie zoekt naar de oorzaken van homoseksualiteit, zoekt in feite naar de uitbanning ervan.'

H

20

VU-MAGAZINE - DECEMBER 1987

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

VU-Magazine | 485 Pagina's

VU Magazine 1987 - pagina 463

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

VU-Magazine | 485 Pagina's