GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1987 - pagina 73

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1987 - pagina 73

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De ongewoon harde aanval van kardinaal Simonis plaatste de feministisch theologen in een moeilijke positie. Door mee te gaan in de golf van antistemming zou de constructieve dialoog wel eens verloren kunnen gaan. JULESPRAST

Kardinaal Simonis' uitspraken "eigenlijk te gek voor woorden"... Foto ANP

Het dilemma van de feministische theologie L: iefde is nu niet bepaald het woord voor de stemming waarin kardi'naal dr. A.J. Simonis en de feministisch theologen met elkaar de kerstdagen van 1986 ingingen. De wijze waarop

de kerkelijke hoogwaardigheidsbekleder in zijn hoedanigheid van wetenschapper in het behoudend rooms-katholieke tijdschrift Communio de feministische theologie veroordeelde, wekte in brede kring beroering. Als het vertolken van de stem des volks een voorname functie van de pers is, dan heeft zij zich in dit opzicht rond de kwestie-Simonis goed van haar taak gekweten. Gewillig stonden de media in de dagen rond de afgelopen kerst hun kolommen en zendtijd af aan een ieder die zijn of haar misnoegen wilde laten blijken over de opvatting van het hoofd van de Nederlandse rooms-katholieke kerkprovincie, dat God in Zijn scheppingsorde aan de man het primaat heeft toebedacht boven de vrouw. Daarbij vielen grote woorden, die in de commentaren van de pers zelf nog eens met extra gezag werden herhaald. De Volkskrant, een blad dat veel voormalige katholieken onder zijn lezers telt die het kerkelijk gebeuren graag gehekeld zien, vond Simonis' uitspraken "eigenlijk te mal voor woorden. En Trouw concludeerde dat de rooms-katholieke kerk zich in het kielzog van de paus en kardinaal Simonis van de westerse cultuur dreigt af te keren; een lekker reformatorisch punt, dat wel, maar natuurlijk grotelijks overdreven. Je zult de dominees echter de kost moeten geven die hun gemeente in de kerstpreek hebben laten smullen van een ouderwets staaltje antiroomse retoriek... " J a " , verzucht drs. Denise Dijk, die zelf feministische theolc^ie doceert aan de Vrije Universiteit, naar het probleem is natuurlijk ook dat J |t masculiene overwicht duidelijk aani['ijsbaar is in de structuren van de ro@ fis-katholieke kerk. In protestantse kerk| izijn de verhoudingen vaak niet veelj erschillend, maar je

moet om te beginnen al heel lang praten om dat zichtbaar te maken.''

D

e commotie rond het artikel van Simonis overziende kan men met recht de vraag stellen of de feministisch theologen zélf van alle bijval gediend waren. De mening van een ingezonden-brievenschrijver in de Volkskrant dat "god een castraat is die de ballen geeft om majfe theorieën" doel natuurlijk nauwelijks terzake, maar dat dit soort reacties bij mensen wordt losgemaakt, laat wel zien welke irrelevante motieven de discussie over de merites van de feministische theologie dreigen te vertroebelen.

Soms won bij voorbeeld de sympathie voor het feminisme het van die voor de theologie: De Groene Amsterdammer, zoals bekend geen uitgesproken vriend van enige autoriteit, laat staan van die van de kerk, demonstreerde de grenzen van de eigen vrijzinnigheid door Simonis een pagina lang met nul komma nul overtuigingskracht als ' 'seksmaniak'' te afficheren. Maar ook dat kan de gemeente soms binden. Over het geheel genomen springen temidden van de lawine aan reacties op de uitlatingen van aartsbisschop Simonis twee dingen in het oog. Ten eerste dat veel mensen emotioneel reageerden tégen Simonis, waarbij vaak niet inhoudelijk op de feministische theologie werd ingegaan. En ten tweede dat de feministisch theologen zich zelf -zeker in vergelijking met het grote publiek - in het openbaar opmerkelijk rustig hielden. Hun coryfee dr. Catharina Halkes keurde in het zondagse discussieprogramma van de NOS, Het Capitool, en in een open brief in de Volkskrant de opvatting van Simonis weliswaar af, maar zij was zo ongeveer

VU-MAGAZINE - FEBRUARI 1987

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

VU-Magazine | 485 Pagina's

VU Magazine 1987 - pagina 73

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

VU-Magazine | 485 Pagina's