GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1988 - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1988 - pagina 28

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

'We leven nu in een totaal andere wereld dan vijftien jaar geleden. Alleen de mens is dezelfde gebleven. Al die moderne electronica en nieuwe media hebben ons geen cent gelukkiger gemaakt.' Prof. dr. J.J. van Cuilenburg over de revolutionaire ontwikkehngen in zijn vakgebied, de communicatiewetenschap.

Jan van Cuilenburg >

O Ö

-o

^ ^ Op het gebied van ^ y communicatie ziet de ^ wereld van vandaag er totaal anders uit dan vijftien jaar geleden. Die veranderingen hebben, zowel landelijk als internationaal, de belangstelling voor de communicatiewetenschap vergroot. Dat geldt zowel voor de belangstelling vanuit de praktijk als wat betreft het studentenaanbod. Beide lopen parallel met de informatisering van de samenleving, veroorzaakt door het huwelijk tussen computer en telecommunicatie. Dit versterkte bij de communicatiewetenschap de drang, die elke tak van wetenschap in principe toch al heeft, om zich te verzelfstandigen. Die verzelfstandiging heeft een paar jaar terug formeel plaatsgevonden toen het, in Nijmegen en aan de Universiteit van Amsterdam, mogelijk werd om als doctorandus in de communicatiewetenschap af te studeren. De ontwikkeling van het vak heeft dus bepaald niet stil gestaan. Het is eigenlijk begonnen als perswetenschap. Later kwam daar de bestudering van andere massamedia bij. Maar je ziet nu dat die media steeds minder massamedia worden. Vroeger had je Nederland 1 en Nederland 2, en daar keek dan de hele bevolking 26

naar. Dat informatie-aanbod is inmiddels aanzienlijk uitgebreid en neemt ieder jaar nog met zo'n tien procent toe. Mensen gaan daardoor niet méér, maar wél gespreider kijken. En dat betekent dat het bereik per kanaal per saldo omlaag gaat. In de publiekssfeer zie je dat, bij een zich uitbreidend informatie-aanbod.

men anders gaat kijken: er wordt nog meer dan voorheen geselecteerd op amusement. Dat vind ik jammer. Vroeger werd, door de bekende sandwichformule, terloops nog wel eens een Brandpunt-uitzending meegepikt. Dat gebeurt steeds minder. Men switcht van show naar sport en weer terug; een ontwikkeling die, let-

terlijk, in de hand is gewerkt door de komst van de afstandsbediening. Daarnaast hebben zich nieuwe vormen van media ontwikkeld, zoals de consultatiemedia, die je naar eigen behoefte en op een zelf te bepalen tijdstip kunt raadplegen, en die sterk in opkomst zijn: databanken bijvoorbeeld, en de binnenkort te verwach-

VU-MAGAZINE—JANUARI 1988

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1988 - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's