GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1989 - pagina 451

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1989 - pagina 451

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

dies bijvoorbeeld, doen dat. Die roepen met overslaande stem: 'Weg met die biologie!' Een overreactie. Ik vind dat zo'n onzin. Gesteld dat ze iets vinden, wat dan nog? Ik zit vast niet hetzelfde in elkaar als jij. Een timmerman zit anders in elkaar dan een hoogleraar. Daar is niets verwerpelijks aan. Sterker nog: als je al denkt dat dat iets uitmaakt, maak je je schuldig aan dezelfde naturalistische drogreden die nu juist moet worden bestreden. "Ik steek m'n kop niet graag in het zand. Het onderzoek van Swaab vind ik machtig interessant. Merkwaardig is alleen - maar dit terzijde - dat hij zijn onderzoek nog altijd niet gepubliceerd heeft. Ik heb hem gebeld toen ik mijn proefschrift aan het afronden was. Hij heeft me toen een copie van een eerder artikel gestuurd waarin hij schreef juist géén verschillen in de VU-MAGAZINE—DECEMBER 1989

zich daardoor vastleggen op het zoeken naar oorzaken. Binnen de sociale wetenschappen is echter de interesse in de intenties van mensen, in hun beweegredenen en bedoelingen, van belang. En dat is heel wat anders dan het zoeken naar oorzaken van iemands gedragingen. "Nu is homoseksuaHteit in eerste instantie vooral bestudeerd door artsen en biologen. Dat wekte de indruk dat het hier om een biologisch verschijnsel zou gaan, waarbij oorzaken, en dus niet intenties, de hoofdrol spelen. Sommige sociologen slaan in reactie daarop door naar de andere kant: homoseksualiteit is in hun ogen géén biologisch verschijnsel, heeft dus ook géén biologische oorzaken. 'Van belang zijn alleen nog de betekenissen die mensen zelf aan hun gedrag verlenen. "Beide standpunten zijn extreem en onjuist, 't Is maar waar je in geïnteresseerd bent: in oorzaken van gedrag, of in iemands bedoelingen. Maar als je gedrag wilt beoordelen, dan moet je iemands redenen kennen. Daaraan schort het in de morele discussie over homoseksualiteit. Men neemt oorzaken van gedrag als uitgangspunt - 'ze zijn zo' - en vergeet dat homo's, net als andere mensen, zo hun redenen kunnen hebben. Vrijwel alle definities van homoseksualiteit die Pim Pronk: 'Mij best zolang ik er ik heb onderzocht nemen de buiten- maar niets van kant als uitgangspunt en gaan voorbij merk.' Foto Bram de aan de intenties van betrokkenen. "Misschien een wat flauw voorbeeld: Hollander je haalt het toch niet in je hoofd om iemand die gek is op muziek van hersenen van homo's en hetero's te Mozart, uit te maken voor 'Amahebben gevonden." deofiel'? Zo spreekt men echter wel over homo's: dan heeft men het over och komt dat protest tegen het 'een geaardheid' en 'een constante 'biologisme' niet uitsluitend neiging' om dit of dat te doen. voort uit onberedeneerde ang-Waarom accepteert men niet gesten. Op de achtergrond speelt mee woon dat iemand daar zijn redenen dat eeuwige 'naturejnurture-debat':wel voor zal hebben en het kennelijk ben ik wie ik ben door aanleg of doornog leuk vindt ook? opvoeding? "Laatste voorbeeld: wat de oorza"Dat debat is een volstrekt achter- ken zijn dat ik morgen promoveer, haalde zaak. Men gooit wat tweede- weet ik niet. Het zal wel te maken lingen op een hoop, zoals aanleg hebben met mijn ouders, mijn opversus opvoeding en genetisch ver- voeding, mijn schoolopleiding, kasus milieubepaald. Men doet dan rakter, ambities, noem maar op. net alsof de biologie zich louter op Daarmee blijven mijn intenties echhet eerste, en de sociale wetenschap ter buiten beeld. Zoals deze: als ik zich alleen maar op het tweede richt. het nu niet doe, doe ik het nooit." D Maar daarmee doet men de waarheid geweld aan. Feit is echter wél dat sommige wetenschappen, zoals P. Pronk: Tegennatuurlijk? Typen van morele de biologie, zich beperken tot het argumentatie inzake homoseksualiteit; VU uiterlijk waarneembare gedrag en Uitgeverij.

T

9

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1989 - pagina 451

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's