GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1990 - pagina 392

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1990 - pagina 392

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

het bedrijfsleven op dit gebied actiever. Franse bedrijven zijn zelfs wettelijk verplicht om een deel van de loonsom te besteden aan bijschohng van hun werknemers! Nederland zou meer het belang van volwasseneneducatie moeten inzien, waarschuwen de onderzoekers, want "de scherpe internationale economische concurrentiestrijd" vraagt om een zo goed mogelijk geschoolde werkende bevolking.

Samenstelling: Renée Braams

Bijscholing Zevenduizend gulden collegegeld moeten studenten ouder dan zesentwintig jaar jaarlijks gaan betalen, als onderwijsminister Ritzen zijn zin krijgt. Dit ontmoedigingsbeleid vormt een schril contrast met de toegankelijkheid voor volwassenen van de Zweedse universiteiten. In Zweden mag iedereen boven de vijfentwintig, die vier jaar werkervaring heeft, zonder extra kosten en zonder colloquium doctum, naar de universiteit. 66 procent van de Zweedse studenten is dan ook ouder dan vijfentwintigjaar, en meer dan de helft is vrouw. Andere voorbeelden, waaruit blijkt dat Nederlandse volwassenen veel minder studiemogelijkheden hebben dan volwassenen uit andere Europese landen, zijn te vinden in het onderzoeksrapport 'Volwasseneneducatie in Europa' van W.Houtkoop en C.Felix van de Utrechtse Stichting Centrum voor Onderwij sonderzoek. In Europa wordt de meeste scholing voor volwassenen verzorgd door bedrijven. In Nederland profiteren vooral de (reeds goed geschoolde) werknemers in hogere posities van die vorm van volwassenenonderwijs. In andere Europese landen is ook

Zen Zorg voor een goede nachtrust, maak dan een gezond ontbijt en eet dat in alle rust op: dat is het begin van een dag van ongekende studieprestatie. Doe alles watje onderneemt met zorg en aandacht, of je nou televisie kijkt of een tentamen voorbereidt. Leer je aandacht op één ding te concentreren. Dit is het geheim van effectief studeren, volgens Rients Ritskes, studie-adviseur aan de Utrechtse universiteit. Ritskes schreef over dit onderwerp een tweedelig boek: 'Zen en de kunst van het studeren'. In het eerste deel wordt de Zen-filosofie uiteengezet en in het tweede deel volgen de praktische tips. Het boek is niet alleen geschreven voor studenten die tobben met de concentratie en de zelfdisciphne, maar ook voor "mensen die van een acht een negen willen maken" of nog sterker: "voor hen die in plaats van twee, drie studies naast elkaar willen volgen". Toch is het boekje vooral geschreven omdat vier van de tien studenten van de

Utrechtse universiteit hun studie niet afmaken. Dat is onnodig veel, vindt Ritskes.

Sick-Buildings Veel mensen vinden het uitermate irritant dat ze de ramen niet open kunnen doen op hun werk. Ze voelen zich opgesloten. Of nog erger: ze worden duizehg, krijgen hoofdpijn en last van geïrriteerde slijmvliezen. Dan hebben we te maken met het sick-building-syndroom. Mogelijk heeft het airconditioningverwarmingssysteem, dat hier de boosdoener is, zijn langste tijd gehad. Aan de Technische Universiteit Delft is een nieuw klimaatbeheersingssysteem voor gebouwen ont-

wikkeld, dat twee grote voordelen biedt: de ramen kunnen weer open en het systeem is veel goedkoper, omdat de zon en de frisse buitenlucht worden benut. Het nieuwe systeem bestuurt het samenspel van de centrale verwarming, de zon, de zonweringen en jalouzieën en de kunstmatige en natuurlijke ventilatie. Om alle invloeden van buiten zo goed mogelijk te benutten werkt het systeem samen met een weerstation. Het is bijvoorbeeld zo slim dat het de zon onbeperkt naar binnen laat schijnen, als er 's ochtends één uurtje zon is, op een verder bewolkte dag.

Afasie De invloed van de pas overleden psycholoog Skinner is onmiskenbaar terug te vinden in het computerprogramma STAP, waarmee afasie-patiënten sneller opnieuw kunnen leren spreken. Dit Systeem voor Training Afasie Pa-, tiënten, ontwikkeld op de Delftse Technische Universiteit, beloont de afasiepatiënt namelijk na iedere oefening met een score, die aangeeft hoeveel vragen er goed beantwoord zijn. "Die score werkt als een aanmoedigingspremie", Hcht Ir.B.J.M.Wenneker, een van de ontwikkelaars, telefonisch toe. Patiënten zijn volgens hem enthousiast over het STAP-programma, omdat ze er zelf thuis mee kunnen werken. Dat is weer eens wat an-

Een extra pré van het Delftse klimaatbeheersingssysteem is dat men de eigen werkkamer zo koud of warm kan maken als men zelf prettig vindt.

ders dan oefenen met de logopediste. "Het is heel belangrijk voor afasie-patiënten dat ze zelfstandig iets kunnen doen aan hun probleem, want ze zijn door die hersenbloeding of dat ongeluk van de ene op de andere dag monddood gemaakt."

dat kan de computer nog niet.

het proefproject Professor Post, van de Stichting voor Publieksvoorlichting over Wetenschap en Techniek, het technologiemuseum NINT en de Rijksuniversiteit Utrecht. Kinderen tussen tien en twaalf die willen meedoen Het succesvolle 'Zweedse model' voor het terugdrin- aan dit proefproject krijgen van werkloosheid, kan gen een paar keer per jaar een wetenschappelijk proNa ieder bezoek aan de lo- niet zomaar in andere lanbleem voorgelegd, waargopediste krijgt de patiënt den geïmporteerd worden, voor ze een oplossing een computerdiskette met want het is gebonden aan moeten zoeken. De eerste steeds ander huiswerk de manier waarop de ecoopdracht: maak een overmee. De oefeningen varinomie in Zweden georgalevingspakket voor een ëren van het aanwijzen niseerd is. Dat blijkt uit reis met een luchtballon. van het juiste woord bij een publikatie van de vakEen twintig pagina's telhet plaatje, een woord afgroep algemene economie lend onderzoekspakket maken of zinnen afmaken, van de Rijksuniversiteit geeft informatie en aanwijtot het maken van een zin Groningen. Het model is zingen. Het doel van Probij een plaatje. wel een mooi voorbeeld fessor Post is kinderen leAfasie-patiënten die niet van wat een duurzame soren hoe wetenschappelijk alleen moeilijkheden hebciaal-democratische reonderzoek in zijn werk ben bij het vinden van gering en een sterke vakgaat en hoe leuk dat is. woorden, maar ook bij de bond kunnen bereiken. Over de vorderingen van uitspraak daarvan, zullen Werklozen zijn in Zweden dat wekelijks met de logoverplicht om werk of scho- hun wetenschappelijke arbeid kunnen de kinderen pediste moeten oefenen, hng te accepteren. Dat corresponderen met hun want uitspraak verbeteren. lijkt streng, maar daar mentor. Professor Post staat tegenover dat er in heeft al zestig mentoren Zweden maar kleine die willen meedoen, artloonsverschillen bestaan, sen, aio's en doctorandusen dat werknemers profisen in allerlei verschillende teren van collectieve vakken. Nieuwe mentoren winstdeling en verregaanworden van harte uitgenode medezeggenschap. Daarbij heeft Zweden goe- digd zich aan te melden bij de Stichting PWT. de regelingen voor kinderProfessor Post is komen opvang, ouderschapsveroverwaaien uit Amerika. lof en scholingsverlof. De Daar is Science by Mail al arbeidsbureaus nemen op drie jaar een succes. De de Zweedse arbeidsmarkt Nederlandse initiatiefneeen centrale positie in. mers willen het toch iets Voor het oplossen van het probleem van de langduri- anders aanpakken dan de Amerikanen. Deelnemerge werklozen kunnen we tjes aan Science by Mail in Nederland niets opkunnen zich alleen buigen steken van het Zweedse over natuurwetenschappemodel. Zweden kent nalijke problemen. Professor melijk, dankzij het succesPost wil ook met kinderen volle beleid, geen langducorresponderen over rige werkloosheid. vraagstukken uit de alfaen gamma-wetenschappen. Dat is een aardig idee, want kinderen zouden wel eens met originele, taboe-doorbrekende ideeen voor de dag kunnen komen, als je hen vraagt om Kinderen die de vraag problemen op het sociale 'Wat wil je later worden?' beantwoorden met 'uitvin- vlak op te lossen. Illustratie Aad Meijer der!' kunnen meedoen aan

Zweeds model

Professor Post

VU-MAGAZINE—OKTOBER 19

VU-MAGAZINE—OKTOBER 1990

39

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1990 - pagina 392

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

VU-Magazine | 484 Pagina's