GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1992 - pagina 241

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1992 - pagina 241

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE PNEUMATISCHE ONDERGRONDSE ONDER BROADWAY IN NEW YORK, GEOPEND OP 26 FEBRUARI 1870, EN HET INTERIEUR ERVAN. EEN STOOMMACHINE WEKTE DE LUCHTSTROOM OP DIE DE CAPSULE VOORTSTUWDE

Bij Jules Verne bestond geen twijfel. Zoals hij de pas begonnen lokale telefoondiensten van die dagen in duizend jaar laat uitgroeien tot een wereldomspannend beeldtelefoonnet, (door middel waarvan de mediamagnaat in zijn verhaal een soort C N N exploiteert), zo zou zich in zijn visie uit de lokale pneumatische trein een intercontinentaal ondergronds spoorwegnet van luchtdruktreinen ontwikkelen. Wat Jules Verne schetste, roept het beeld op van wat nu de Global Village heet. Maar er ontbrak ook iets. Auto's voorziet Jules Verne niet. In het jaar 1889 was de wereld nog autovrij. Wat Jules Verne voorspelde op het gebied van de luchtvaart, is al meer dan gerealiseerd. D e auteur van 'In the year 2889' zou zijn ogen hebben uitgekeken op het Schiphol van nu. Met de trein Hep het tot dusver anders. Ongetwijfeld is de door Verne niet voorziene opkomst van de auto een van de redenen waarom de spoorwegen zich niet hebben ontwikkeld, zoals de Franse schrijver verwachtte. Maar er laten zich ook andere oorzaken aanwijzen. Wat in zijn ontwikkeling bleef steken, was de pneumatische trein. Technisch was het honderdtwintig jaar geleden weliswaar een nog een ver van bedrijfszeker systeem, maar de problemen, die water en vorst gaven, hadden de ingenieurs ongetwijfeld onder de knie gekregen. Waarom raakte dit treintype in de vergetelheid? De verklaring is, dat zich in de tweede helft van de vorige eeuw een aanzienhjk minder revolutionair alternatief

voor de stoomloc aandiende: elektrificatie. Vooral toen in Frankrijk het idee opkwam om de elektromotor niet te voeden vanuit meegevoerde accu's doch via langs of b o ven de baan gelegde leidingen, werd elektrificatie een reële optie.

Doorbreien Het grote voordeel was dat de toen reeds overal aangelegde spoorwegen bruikbaar bleven. Nieuwe behoefden niet te worden aangelegd, boven- noch ondergronds. O o k het oude rollende materieel bleef bruikbaar. Elektrificatie van de spoorwegen maakte een evolutionair verloop van de technische ontwikkeling mogelijk. Men kon doorbreien aan de kous, die omstreeks 1830 door de Brit Stephenson op de pennen was gezet. In de voorkeur voor technische evolutie ligt weUicht ook de verklaring voor het feit dat nadien nooit de overstap is

19 vu MAGAZINE JUNI 1 9 9 2

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1992 - pagina 241

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

VU-Magazine | 484 Pagina's