De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 33
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
:
33 inspiratie
die is
"'^) ;
zelfs in
om
een enkel detailpmit
met opgeheven vinger toeroept:
mij
de
of ook,
het enkele woord toe bindend van autoriteit
tot
gesproken,
profeet
naam van theoloog
ik
en
merkt
daarop!"
contra
aldus
heeft
Daniël
dan
zou
ik
te besluiten,
meenen het
te verbeuren, en mij zelven
beschouwen
in
met het eigen beginsel mijner wetenschap geraakt,
als in flagranteu strijd
doordien
Aldus
mijne jongeren
door nochtans, gelijk de ethischen, recht op den
nemen, indien de Zone Gods
te ,
den Heiligen Geest
zelfbewuste
de
in
uitspraak
/an
zijn
absolute tolken weersprak.
In de derde plaats, M.
ïï.,
dient als aan de theologie vreemdsoortig,
afgewezen elke studie van de Heilige
Schrift, die zich beheerschen laat
door een valschelijk ingeslopen philosophisch beginsel, dat kennelijk tegen
En
het beginsel van den Heiligen Geest reageert.
vooral deze canon ver-
klaart ons veel.
Let slechts op vierderlei:
P. Onmiskenbaar wordt de geheele Schriftstudie, vooral Testaments, op
van heilig
dit
oogenblik
beheerscht
door de vraag,
dan wel
tot onheilig plaats greep,
of
men
die des
of
Ouden
er een val
allengs tot het
ware
en heilige uit het lagere opklom. Die vraag keert in drie stadiën terug Eerst
Adam
bij
eerste
daarna
;
Christelijke
bij
gemeente.
Israël
in de woestijn
En omdat men nu
;
en eindelijk
beantwoordt, zal de hamartogenie in Genesis drie product tasie; de edeler deelen
van de thorah niet
der Israëlietische ontwikkeling liggen rijpen
eerst
baar, of
val thans
een
van
liverleê.
ze dat niet?
is
Is hier nu,
En
als ik
de
zijn
van phan-
Mozes, maar aan het eind
bij
en het Christelijk gemeentebewustzijn zoo vraag ik, een
tendens
merk-
nu weet, dat het wegcijferen van den
het principe aller wijsbegeerte
is;
dat het denkbeeld van zulk
val de hoovaardij van den menschelijken geest het diepst beleedigt;
en juist daarin de Heilige Geest de
schenken
van
Mozes en
aan
Gods majesteit,
heiligheden in
en
een in
theologen,
juist
om
o-cfia.
der wereld oordeelt, dat Hij in een
aan"^Adam, in een schenken
schenken van heiligheden een
aan ons diep bederf toont, ons
;
bij
vraag ontkennend
die
daarop
telkens is
gevolgde
slippedragers
Een accoord met den
van
ontzinking
een
van
's
daar-
voor
Schrifstudie te worden, die ?
Heilio-en Geest zoekend, dringt de j^eest der
wereld telkens en telkens weer naar eering
Pinksterdag
het dan niet de onnoozelheid zelve,
op elk dezer drie punten de Schrift saeculariseert
2".
Synergisme, om
menschen werkzaamheid
Gods
En
de hedendaagsche Schriftstudie een neiging woelend,
souvereiniteit der inspiratie denzelfden
door accentu-
inwerking niet slechts
beperken, maar vooral op te heffen in haar absoluutheid. er in
van heiligheden den
op
strijd
aan
zoo nu ook
om
te is
tegen de
te binden,
dien
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's