De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 24
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
24
Welnu, Rotlie komt
er
en rond voor uit
eerlijk
unsere neuere vorstellung von der
denken
„Man
:
dem
„Inspiration der Heilige Schrift" zu benennen, mit
und halt
sich so lange bezeichnet bat,
im munde denn
unsere
ist
che
einer verwirrung der
zu
Inspirationslehre"
begriffe führen.
toto genere
ansicht etwas
Zoo
^^).
toto genere
pen: „etwas
die altkirchliche
sich berechtigt ihn fort
anderes ge
hoort
anderes", en
komen
slotte tot deze ernstige conclusie te
van
het
„Der
:
als die
Christ
sich denkt, wenn Hand nimmt." "^),
En welke dan nu Ze
is ?
wijsgeer
meer
,
Rothe
volgens
stamt
dan
theoloog
het
sloeg,
heir
de
ethische
richting
gens wien onder inspiratie niets anders
dem
samkeit des gemeingeistes in
bestimmten werks,"
eines
eines heiligen
Buches und
gedankenerzeugung in der
neer
hierop
gemeente werkt
"^)
Er
:
ze aan den Heiligen Geest
gezonken
zondige leven
wille
des
„den
hooger stond dan meest het
die
abfassung
die
tot
Dienovereenkomstig komt dan ook Rothes
is
een gemeente
haar
in
een
verlichting
der
van Christus.
midden
edeler
die
zij
In deze
Dit hoogere dankt
zijn tente
„godmenschelijk"
Haar
koos en het
Deze
leven verheft.
organen,
de
mate,
en
apostelen,
het
onder
is
En wat nu
in den
praegnanten zin deze illuminatie tot inspiratie deed worden,
feit,
dat
God een enkel maal het
in
hun
be-
deelachtig werden, gradueel
gewone gemeenteleden.
het leven verhoogde, daardoor zij
hervorbrin-
der
vorangehende und zum grunde liegende
zaten derhalve dien „gemeingeist" in bijzondere
de
zur
act
leven dan daarbuiten.
gemeente bestaat organisch.
die constellatie, dat
noodlottigen
dan „die Wirk-
zij
einzelnen
men
zoodat
prikkel
verzenen in-
de
haar
verstaan
te
welks
ter
,
Schleiermacher, vol-
uit
;
eeuw
halve
heel
in
voor-
genialen
seele des Schrifstellers nicht als ein act göttli-
hooger
een
^)
die ihr
cher offenbarung ansehen darf." voorstelling
een
den
!
heeft, tegen
ontwikkelingsgang werd en wordt beheerscht
gung
ethische
H
der Vermittlungstheologen vruchteloos
waardoor
en
en
,
M.
,
nu
geponeerd
freilich eine
ist
andachtiger Ehrfurcht
betere
voor
die
,
lip-
wie ihr Bild aus
bibel,
in
Schleiermacher
uit
onzaliger ure het fataal beginsel
heel
de
eigen
zijn
und der einfache glaubige
Buch
er das heilige
die kirchli-
schroomt dus ook nietten
hij
Theolog
welche der orthodoxe
andere
stelling
fort
wahrheit
In
als
der voranstehenden aus einandersetsung sich herausstellt,
in die
und
Diess ist nun aber nicht wo hl gethan;
zu führen.
muss
es
kein be-
triigt
mit demselben namen
saclie
ziel
nieuwe
door
Godsbewustzijn
v/as
aanraking
verhelderde,
en
dat
alsnu uit dit verhelderd Godsbewustzijn, rijke, nieuwe gedachten wisten
voort te brengen
~^).
Resultaat hiervan
is
dan ook voor Rothe, dat er van
onfeilbaarheid der Schrift geen sprake kan wezen
-'') ;
dat wel de meeste
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
![De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 24](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-hedendaagsche-schriftcritiek-in-haar-bedenkelijke-strekking-voor-des-levenden-gods/1881/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's