De Drie Formulieren van Eenigheid - pagina 31
;
Want
MX.
de
ziel
aangezien
van
't
ART.
zoowel verloren was
om
dat Hij ze beide aanname,
noode
Daarom
ken.
VAN DE TWEE NATUREN CHRISTI.
de
(tegen
wij
belijden
13
lichaam, zoo was
als het
dezelve beide zalig te ma-
Wederdooperen, die
der
ketterij
loochenen dat Christus menschelijk vleesch van zijne moeder aangenomen heeft), dat
Christus
geworden des
deelachtig
is
dat Hij eene vrucht der lendenen Davids
Davids
zade
naar
vleesche
van Juda
uit het geslacht
afkomstig van de Joden naar den vleesche;
;
zaad Abrahams en
zade Abrahams, aangezien Hij aangenomen heeft het broederen in
geworden
uit
den
Maria ; geworden
des buiks van
vrucht
eene
;
vleesche^
een spruite Davids; een scheute uit den ivortel Isais; gesproten
de vrouwe;
uit
den
bloeds der kinderen;
vleesches en
naar den
is
dat
is,
„God
is
met
zijnen
alzoo dat Hij in der
geworden, uitgenomen de zonde:
alles gelijk
waarheid onze Immanuël
den
uit is
ons.^''
XIX.
Pan
en
ofreenigingc
ïic
imt
bcr
onïiei-0d)etb
Ijet
noluicn
in één persoon.
(Jljriati
Wij gelooven dat door deze ontvangenisse de Persoon des Zoons onafscheidelijk vereenigd en te zaraen gevoegd
zoodat
er
niet
naturen in eenen eenigen persoon vereenigd
ongeschapen gebleven
hemel
vervullende
eigenschappen begin
van
een
dat
en
dagen,
gegeven
verrijzenis onsterfelijkheid
naturen door
schelijke
te
dood in
geest,
de
Goddelijke
als
Hij
gelijk ze in
't
uit
zijns
zijn
natuur
Hij
nochtans
heeft,
tijd
als
in
zijn
en
heeft Hij
de waarheid
Vaders bevolen
Zoo was dan heeft, een
zelfs
'tgene
ware men-
scheidde,
maar hierentusschen
met
de menschelijke, ook
vereenigd
de Godheid hield niet
Hij een klein kind was,
is:
en ver-
Doch deze twee
één persoon, dat ze ook
geweest.
zoo niet openbaarde.
ware God en ware mensch
'tgene
al
derzelve door zijne
zijns lichaams.
lichaam
altijd
graf lag;
Hem was
voor eenen kleenen Hij
gescheiden
de handen die
bleef
zijn,
gebleven, hebbende
natuur, en behoudende
En hoewel
zamen vereenigd
niet
zelfs
in
schepsel
natuur niet veranderd, dewijl onze zaligheid
zijn alzoo
zijnen
natuur hare
menschelijke
de
een
mede hangen aan de waarheid
stervende
Hij
heeft is
eindige
waar lichaam toebehoort.
zijner menschelijke rijzenisse
alzoo
maar
een
zijnde
elke natuur hare on-
zonder begin van dagen of einde des levens,
is,
aarde,
verloren,
niet
doch
;
Gelijk dan de Goddelijke natuur
derscheidene eigenschappen behoudende. altijd
met de menschelijke natuur
is
Zonen Gods, noch twee personen, maar twee
twee
zijn
ware God,
op in
hoewel
Hem zij
te
zich
Hierom bekennen wij dat
om
door zijne kracht den
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's