GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Drie Formulieren van Eenigheid - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Drie Formulieren van Eenigheid - pagina 31

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

Want

MX.

de

ziel

aangezien

van

't

ART.

zoowel verloren was

om

dat Hij ze beide aanname,

noode

Daarom

ken.

VAN DE TWEE NATUREN CHRISTI.

de

(tegen

wij

belijden

13

lichaam, zoo was

als het

dezelve beide zalig te ma-

Wederdooperen, die

der

ketterij

loochenen dat Christus menschelijk vleesch van zijne moeder aangenomen heeft), dat

Christus

geworden des

deelachtig

is

dat Hij eene vrucht der lendenen Davids

Davids

zade

naar

vleesche

van Juda

uit het geslacht

afkomstig van de Joden naar den vleesche;

;

zaad Abrahams en

zade Abrahams, aangezien Hij aangenomen heeft het broederen in

geworden

uit

den

Maria ; geworden

des buiks van

vrucht

eene

;

vleesche^

een spruite Davids; een scheute uit den ivortel Isais; gesproten

de vrouwe;

uit

den

bloeds der kinderen;

vleesches en

naar den

is

dat

is,

„God

is

met

zijnen

alzoo dat Hij in der

geworden, uitgenomen de zonde:

alles gelijk

waarheid onze Immanuël

den

uit is

ons.^''

XIX.

Pan

en

ofreenigingc

ïic

imt

bcr

onïiei-0d)etb

Ijet

noluicn

in één persoon.

(Jljriati

Wij gelooven dat door deze ontvangenisse de Persoon des Zoons onafscheidelijk vereenigd en te zaraen gevoegd

zoodat

er

niet

naturen in eenen eenigen persoon vereenigd

ongeschapen gebleven

hemel

vervullende

eigenschappen begin

van

een

dat

en

dagen,

gegeven

verrijzenis onsterfelijkheid

naturen door

schelijke

te

dood in

geest,

de

Goddelijke

als

Hij

gelijk ze in

't

uit

zijns

zijn

natuur

Hij

nochtans

heeft,

tijd

als

in

zijn

en

heeft Hij

de waarheid

Vaders bevolen

Zoo was dan heeft, een

zelfs

'tgene

ware men-

scheidde,

maar hierentusschen

met

de menschelijke, ook

vereenigd

de Godheid hield niet

Hij een klein kind was,

is:

en ver-

Doch deze twee

één persoon, dat ze ook

geweest.

zoo niet openbaarde.

ware God en ware mensch

'tgene

al

derzelve door zijne

zijns lichaams.

lichaam

altijd

graf lag;

Hem was

voor eenen kleenen Hij

gescheiden

de handen die

bleef

zijn,

gebleven, hebbende

natuur, en behoudende

En hoewel

zamen vereenigd

niet

zelfs

in

schepsel

natuur niet veranderd, dewijl onze zaligheid

zijn alzoo

zijnen

natuur hare

menschelijke

de

een

mede hangen aan de waarheid

stervende

Hij

heeft is

eindige

waar lichaam toebehoort.

zijner menschelijke rijzenisse

alzoo

maar

een

zijnde

elke natuur hare on-

zonder begin van dagen of einde des levens,

is,

aarde,

verloren,

niet

doch

;

Gelijk dan de Goddelijke natuur

derscheidene eigenschappen behoudende. altijd

met de menschelijke natuur

is

Zonen Gods, noch twee personen, maar twee

twee

zijn

ware God,

op in

hoewel

Hem zij

te

zich

Hierom bekennen wij dat

om

door zijne kracht den

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883

Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's

De Drie Formulieren van Eenigheid - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883

Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's