Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 65
DE STELSELS VAN KERKREGEEKING. karakter
van uitverkorenen, en dientengevolge met
vergadering
als
namen de
51
rechtssfeer in de kerk van Christus terug te laten treden
achter de convenientie der geloovigen.
Zulk een volging
in
zelf, kan een tijdlang goed loopen, de geloovigen onder het kruis der ver-
het spreekt van
stelsel,
zoolang het geestelijk leven
in
hoogen toon wordt gehouden, maar moet noodwendig ge-
heel buiten het kerkelijk erf voeren, zoodra dit geestelijk leven verslapt
en inzinkt; en gelijk dan ook een deel der kwakers zoo in Engeland als in
Amerika, nu reeds
ontaardde ook het
ongemerkt niet
aal
in het
stelsel
feitelijk
openbaar modernisme verliep, zoo in den loop der iS^-'eeuw
in
der Independenten reeds
dusgenaamd Collegiaal systeem, dat intusschen
van Engelschen, maar van Duitschen oorsprong is. Di t Colleg isysteem is niets anders dan de toepassing op de kerk van
Christus
van de
denkbeelden
der
tus,
ziedaar
beduidt:
het
gingen die
in
ook
in
hoofdkenmerk van het Collegiaal
Vereen iging
De leer der de kerk van Chris-
Fransclic revolutie.
voJkssouvereiniteit als bron van alle gezag
stelsel.
De naam
ontleend aan de wet op de vercenihet heidensche Rome bestond, en krachtens welke wet
de kerken een tijdlang vereenigingen, erkend hier dus losgelaten
;
als
en
is
Collegia
licita,
d.
i.
als
geoorloofde
Het souverein gezag van Christus wordt van geloovigen is geen sprake meer het Woord zijn.
;
houdt op autoriteit te hebben; en hetgeen alleen autoriteit heeft en over kan dragen, is eenvoudig het enkele lid met de andere leden, beslissende naar het stelsel van de helft plus één. Js die helft plus één voor Jezus, welnu dan behoudt de kerk haar Christdijk karakter; maar ook valt het anders uit, dan is diezelfde kerk allicht morgen ^tzji^ Jood sch of IVIahomedaansch. Terwijl dus bij de independenten de leden ten minste nog „geloovigen" waren, zijn hier ten slotte ook de geloovigen in eenvoudige leden zonder onderscheidend karakter
omgezet, en
heel prijsgegeven.
is
Dit
daarmee het
specifiek Christelijk karakter ge-
Collegiale
systeem, naar welks model ook Hervormde kerken thans voor een goed deel georganiseerd zijn, is puu r revolutionair en laat evenals de Fransche revolutie allerlei vorm van regiment toe. Met het Collegiaal systeem als basis kan ik een Roomsche kerk formeeren, door de fictie dat de leden hun gezag op den paus hebben overgedragen. Maar ook kan ik het Caesaropapisme der Luthersche en van onze Hervormde kerk er meè bepleiten, want waarom zouden de leden niet kunnen geacht worden rebus ipsis et factis hun recht overgedragen te hebben op den
de
koning. Raakt kniebuigen voor den koning weer in gebruik en wenscht de leeraarsstand weer het clericalisme in te voeren, welnu, wat zou
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's