Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 97
HOOFDSTUK
III.
VAN DE DEFORMATIE DER KERKEN. §35.
Wat
hier onder deformatie der kerken te verstaan
D e formatie geweest in
wording
Jeruzalem,
doordien
goede
in
formatie
kerken, die van goede formatie sinds in deugdelijkheid verloor.
daaruit voortspruitende, dat de formatie der kerk
gebrek,
Alle
ontstaat
deze
zijn,
is,
valt hier dus buiten.
Antiochië,
te
te
Rome
zij.
nog
In de apostolische kerk te
enz. was, tijdens het leven der
Apostelen, de formatie nog verre van volkomen. Vele ledematen aan het
organisme waren nog niet uitgegroeid; nog niet ontEvenzoo verkeerden de kerken die tijdens de Hervorming nieuw tot openbaring kwamen, vaak in nog zeer gebrekkigen
kerkelijk
wikkeld. hier
1563 een gemeenschappelijke confessie. de eerste als in de zestiende eeuw d e formatie; overmits deformatie, of misvorming, verbastering, ontaarding, altoos stelt, dat de vorm, de geaardheid eerst goed geweest is en staat.
sinds
ontbrak
Zelfs
Toch was
dit
leed
zoomin
en
voor in
verviel.
—
Evenmin mag onder deformatie
staan het niet bereiken van het ideaal.
Ook
bij
ver-
deformatie van ker-
ken toch kan men zich indenken in een idealen toestand, en dat wel in tweeërlei zin. Men kan namelijk óf den toestand van de hemelsche kerk zich reeds als ideaal hier op aarde denken wat niet mag, overmits het Gods bestel over deze bedeeling wraakt en in verzet komt tegen zijn beschikking; ófwel men kan zich een toestand op aarde denken, die een enkel maal, in een enkel oord, onder zeer gunstige omstandigheden, voor een k orte poos bestaan kon en bestaan heeft, en dien men zich nu voorts als model kiest voor de formatie aller kerken aan alle plaatsen en in. all e tijden. Aan dezen maatstaf nu gemeten en met dat ideale model vergeleken, zullen schier alle kerken te kort schieten en onder het oordeel der onvolkomenheid vallen. Goed is in deze strenge critiek het levendig besef, dat de kerk nimmer vrede met zichzelve mag hebben noch insluimeren op wat ze verwierf, doch steeds hoog heur heerlijke banier heeft te houden, om nimmer te rusten bij het verkeerde en ge;
brekkige.
Maar verkeerd
is
in
deze wijze van beoordeeling tweeërlei.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's