GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 27

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

;

DE BRON VAN KEKKEr-ljK GFZAG.

§

13

Avien voor de kerk de bron van het Souverein gezag ontspringt?

Bij

8.

Deze afzonderlijke organisatie der kerk onderstelt, dat lt in haar en over haar zij een <^eza<|. Hoe toch zou er een inrichting, instituut •of vergadering denkbaar zijn, zonder dat er in haar sfeer macht bestond, om het gebod te geven, en de plicht, om aan dat gebod gehoorzaam te zijn. Een inrichting welke ook, zonder oorspronkelijk of verleend of opgedragen gezag ware een muur zonder cement gelijk, een bintlaag in den muur gelegd zonder ankers. Zulk een gezag bestond dan ook in de o z e s' stedehouderschap van Jehova, voorbereidende kerk eerst in

M

:

toen

in

de

R

i

c h te

r

daarna

en

e n,

in Israëls

Koningschap.

Davids huis van Godswege bekleed met goddelijke autoriteit. Maar ook, die autoriteit was niets slechts voor een tijd, maar duurzaam, op Davids koninklijke dynastie gelegd: „"k

Zoo

Heb ik

eens gezworen

aan David

lieg',

bij

zoo

mijn eigen heiligheid;

hem

mijn woord misleid"

eeuwig zijn, zijn troon zal heerlijk pralen, Zoo duurzaam als de zon, zoo glansrijk als haar stralen.'

Zijn zaad zal

Beide moet dus waar zijn, én dat Israëls koningschap wcgvn'el.én dat Davids troon eeuwig staat. Een schijnbare tegenstrijdigheid, daarin haar oplossing vindend, dat Davids huis eerst koningen voortbracht die den waren Koning slechts afschaduwden, en daarna uit zich voortbracht dien waren Koning, die geroepen is, om Koning der koningen te zijn en eeuwig Koning te blijven. Rome's pogingen om ook te dien opzichte de Mozaïsche en Israëlitische toestanden in haar stedehouderschap na te bootsen, loopen dus uit op aanranding van onzes Konings eere. De Christus Gods en hij alleen, zit als Davids zoon, II eer en

Koning over § 9.

z

ij

n

kerk

w

in e e u

Hoe Jezus Koning over

i

g h

zijn

e

als

loon op

zijn

d.

kerk wierd.

Dit koninklijk gezag bezit de Christus niet

verleend door den Vader

i

uit ziclizelf,

het

is

hem

zelfvernedering tot in den

dood. „Daarom, omdat

hij gehoorzaam geworden is tot in den dood, daarom, zegt de apostel Paulus, heeft God hem ook uitermate zeer verhoogd, en heeft hem gegeven een naam boven allen naam die genaamd wordt in hemel of op aarde, opdat voor hem zich alle knie zou buigen en alle tong zou belijden, dat lezus is

ja den

dood des

de Christus

kruises,

tot heerlijkheid

Gods des Vaders."

„Mij

is

gegeven

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's