Het Calvinisme en de Kunst - pagina 65
der Heilige Stlirlft saiim; dodi kan
liior niel verder besproken. even als hel Tlieosopheem van Sleclils kan aangestipt, dal bij de grensbepaling Uissclien V(in Baader bekend. bet leelijke en a Igiijselijke mei dil zinken in schoonheid zal Ie rekenen zijn. Waar nog niets dan achteruitgang van vroeger schoon plaats heelt, ontstaat hel Zoodra een tegenovergesteld beginsel actief werken gaat, ontstaat er een leelijke.
tischcii ;ulitcrgroiul
opinie
Milloiis
l'aradise
zijn
uit
lo-st
is
van het helsche en afgrijselijke; dal echter zijn eigenlijk de dingen, die onder de aarde zyn, in de xzT;t;(^5óv<a. Men verkrijgt dan de èTroi^idcvix voor het heerlijke, de èTrr/stx. voor het se hoon e en leelijke en de au-Txyc^óviu.. V(jor het afgrijselijke. Wal de Serafs in Jesaja0:3 uitroepen: ,I)e gansche aarde is van zijn lieerlijkheid vol," moet verstaan in den anticipatie
sp(»radische
gebied eerst vindt
zin
de
in
van I'salm 8: ± „Hoe heerlijk is uw naam op de gansclie aarde"; en stelt zaak voor, niel gelijk de nicnsch ze ziet, maar gelijk ze voor God en zijn
Serafs
is.
Het anthropoceiitrisch karakter van deze schepping slaat in op den voorgrond. Het is zooals onze Confessie in CJod alle schepsels schiep en onderhoudt „om den mensch einde de mensch zijn God dicne." Gen. 1: 27 v. v. Psalm dienaangaande geen twijfel. ^•')
overal
de Hrilige Schrift Art.
1-2
zegt, dat
dienen,
te 8:
T)
v
ten
laten
v.
In de Openbaringen wordt ons dan ook in weer dat beeld van den Messias in zijn heerlijkheid voorgehouden. Hij, de Christus zelf^ wil ons boeien. Van een teekening van Maria's schoon is in de Schrill geen sprake. Iets wat allerminst gezegd wordt, om aan deschikk'rknnsl het heerlijk voorwerp van heilig vrouwenschoon in de vermenging •")
Jcsaja
(If.
schitterende
\\'.\:
trekken
van moederlijke j)rotest in
te
en Psalm i5:o.
17
altoos
schuchterheid
weelde en maagdelijke
dienen leg(!n elk pogen,
om
der heerlijkheid van den Christus op Maria over
rijk
te
ontstelen;
om
maar
het ideaal van menschelijk schoon in hel te
brengen.
•'') Spreuken 1(1:4. Van canon wordt hier gesproken met het oog op i\en bekenden canon van Polyclelus. Cf. Brunn, Geschichte" der Griech. Künstler, Th. I, p. 219, gecit. by Zimmebmanx, Gesch. der A est het ie,
p.
Interessant
118.
Portig,
G.
is
Das Christusideal
in
der Tonkunst,
Heilbronn. Henninger 1883. •"')
De
Schrift
u gelegd
had"',
schepsel moet
zelve
gebruikt
Ezechiël
IG
:
deze
uitdrukking:
„De heerlijkheid
U. Dat Code de eere en de
die
Ik
op
heerlijkheid door zijn
is doorloopend Schriftvermaan, en ligl saam„Dal de Heere heerlijk worde!", dat. hoewel toch de zaak juist en scherp weergeeft. Cf, Open-
worden teruggegeven
gevat in hel begrip,
Jcsaja (3(1:5:
op verkeerde lippen gelegd, c<'t. baring 11 :13; li:7; lü: 1
»0
Spreuken
abstract l)Cgrip
8:;j().
:',|.
Wat
liicr
van de
'^?t"?
van wijsheid, maar een \\'ijslieid.
dus persoonlijk gedacht
gezegd
wordt,
die ,,zich
geldt
niet ivn
veimaken kan" en
is.
welbehagen en welgevallen worden gemeenlek nog te opgevat. Tel est mon bon p 1 a s r. Toch is dil geheel onjuist. Er ligt wel Ier dege hel denkbcelil van lust, behagen, genot, vermaak en tocneiging in. De Hehreeuwsche woorden nx"< en. vooral "iJn ^'*)
Do
begrippen
veel als lust
spreken
dil
aan hel
van
arbilraire
zelfs sterk uit:
i
en de huwelijksidée, die heel de Schrift doorspeelt,
hier geen uilweg. Hel sl<Mksl
komt
ilil
uit
in
ilc
uitspraak:
..(üj
zijl
i
laat
mi.jn geliefde
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's