Het werk van den Heiligen Geest - pagina 152
Het werk van den Heiligen Geest voor de kerk in haar geheel.
BUITEN SCHULD EN ZONDE,
114
Komen we nu deze ééue vraag
om
tot den persoon des Middelaars,
Stond ook Jexns onder de
:
mogelijk
uit te
Jezus Christus de erfscJmld van
Adam
zoo
het
Luidt
duidelijk
op
het antwoord
vraag
die
:
erfscliuld, ja^
spreken
Ja
;
waar geen
En
erfscliuld
erfschuld
die onnooxel of onschuldig
is,
Of
inn deze erfsckuld
zonde
in
is,
volgt ook noodwendig als uit-
is,
Maar ook
en we dus te doen hebben met een,
daar kan ook geen besmetting met de zonde
maar moet de persoon onbesmet
volgen,
?
mensch
dan natuurlijk moest ook de
deze erfschuld een besmet worden met de zonde.
van
omgekeerd,
dan neen
Is ook aan den
zijn.
waar toegerekende
Overal vloeisel
:
aan
alles
toegerekend ?
Christus, evenals een iegelijk onzer, als gevolg
ontvangen en geboren
dan hangt alzoo
blijven.
mag aarzeling bestaan. Er moet beleden, getuigd
hierover nu kan noch
staande gehouden, dat aan den mensch Jezus Christus de schuld van
en
Adam
)iiet
toegerekend.
is
Immers, indien
om
begaan,
één oogenblik de geestelijke onvoorzichtigheid kondt
gij
uw
in
ziel
en zinnen plaats te geven aan de gedachte:
aan den mensch Jezus Christus dan, het
mag geen
Bedenk toch
Adam zijn,
de schuld van
is
oogenblik verzwegen,
is
heel
den Christus
wel, indien aan
als
Ook
Adam wel toegerekend, uw Evangelie weg.
—
mensch de erfschuld van
toegerekend, dan moet ook Hij in zonde ontvangen en geboren
is
en alsdan heeft Hij niet voor ons horgtochtelyk, maar voor zichzelven
persoonlijk geleden, en
Indien
is
er dus geen bloed der verzoening meer.
den mensch Jezus Christus de erfschuld van
aan
gerekend, dan
Adam
is
Hijzelf door zijn ontvangenis en geboorte aan den
is
toe-
dood
en de verdoemenis onderworpen geweest, en kon Hij niet ten leven komen
dan door wederom geboren
En
ook, indien aan den mensch Christus Jezus de erfschuld van
zoo
toegerekend,
is
worden.
te
Middelaar
noodig
volgt
zou
van tweeën
hebben,
óf
één, óf dat deze
mensch
Adam
zelf een
dat ook wij evenals de mensch
wel,
Christus Jezus zonder Middelaar ten leven kunnen gaan. niet dringend
genoeg kunnen we daarom tegen deze ge-
heele voorstelling waarschuwen.
Ze mist eiken grond. Ze moet onvoorwaar-
Niet
verworpen.
mensch Jezus
ergens sprake is
en
bestreden
delijk
den
ernstig,
zijn,
Christus of,
Van eenige persoonlijke toerekening aan Adams schuld kan noch mag ooit of
van
we herhalen
het,
heef het Evangelie der verzoening
weg.
Heel de Schrift staat er dan ook tegen. Toegerekend Heiland
nu
is
is
Adams
geen
schuld aan
Adams
nakomelingen. Onze Heer en
nakomeling van Adam. Hij bestond vóór
Adam
en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's