GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor een distel een mirt - pagina 187

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor een distel een mirt - pagina 187

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

167

WIE ALLEEN ONS AANNEEMT.

Eigenlijk moest heel die „aanneming" er niet wezen, en oudtijds was ze er ook niet.

Wie

drang

belijden,

stond

om

in

het

Heere

zijn

beleed

had

zijn Heere en Zaligmaker te midden der gemeente op, en met een hoofdknik, maar met

niet

er aan dat belijden van Jezus en lijden verbonden was opoffering smaad dan niets kon men, wie zoo moedig optrad, in den regel best en zoo begroette heel de kerk zulk een vertrouwen broeder of zuster met dankbare vreugd.

stem.

luider

En omdat ,

;

Maar helaas zoo bleef het niet. Toen de vervolging week en Christen ,

te zijn een eere wierd daagden er allerlei personen op om Jezus te belijden in wie geen der broederen vertrouwen kon stellen. Vandaar dat men toen vooraf onderzocht; voorafgaand en eerst van lieverlee verlof onderwijs ging eischen schonk, om tot de //openlijke belijdenis" over te gaan. Zoo moest men wel handelen, om de kerk tegen geestelijk bederf te beveiligen. En ook, zoo moest men om veel zonde bij onoprechte naamwel handelen belijders te voorkomen. Die voorafgaande onderzoekinge des geloofs nu is ,

,

,

,

;

,

thans

in

wat men noemt

//de

aanneming" uitgeloopen.

de kerkeraad een Dienaar des Woords met een Opziener af om te onderzoeken hoe het met zulk een gedoopte staat. En zoo ze dan bevinden dat genoegzaam kennis van het Woord heeft, om te hij weten wat hij doen gaat, en dat er genoegzaam blijken zijn van toekeering tot den Heiland en zijn afkeering van de wereld, dan geven ze hem verlof, om tot de openbaie belijdenis van Jezus in het midden der gemeente over te gaan. Maar die //openbare belijdenis" is dan ook de hoofden nooit zoo had zaak. Wat men //aanneming" noemt is niets dan een voorafgaande ondermoeten noemen om daarna verlof tot belijdenis te geven en zoeking eerst door die openbare belijdenis gaat het dan naar

Dan

vaardigt

,

,

,

,

,

,

het heilig Avondmaal.

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's

Voor een distel een mirt - pagina 187

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's