Locus de Consummatione Saeculi - pagina 180
College-dictaat van een der studenten
178
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
nu een andere toestand
VS. 21. s.s. bevat de conclusie: er treedt
het gebondenheid aan de wetsbedeeUng
was
(d.
i.
in
;
rrot^/t;/
Israël); n?< is het ^w^tsvojLicu.
Het wetsstandjnmt is, dat de openbaring van het heil komt als eene 8i,v.cci.oavvfi dv&QcÓTtcov, waardoor de mensch tot God komt. Doch >i?< is dit het standpunt, dat er eene diyiaioavvr} @eov geopenbaard is geworden, dat er eene rechtvaardigheid, door God gewerkt, komt, die van God tot den mensch uitgaat. De symbolische en profetische bedeeling geven slechts eene idéé van de realiteit,
Twv
maar de
de realiteit zelf
zijn
realiteit,
navxss
;
komt
(VS.
niet, zij
waren een
ficcQtvQia
(vs. 21.)
Doch nu komt
door God gewrocht, door Hem uitgedacht, van Hem mensch. Zij is gebonden aan het geloof in Jezus Christus
öt-^aioavvr}
naar
uitgaande (VS. 22)
de
den alwat mensch heet (si's navrag) ov ydq èazi diaazoXi^. Immers Joden zoowel als heidenen ^(laQxov, ^al varsQOVvtai rrjg èó^rjg
tot
23),
Tov @Eov enz. VS.
Gij
27.
Joden, dus spreekt de apostel,
waar
is
nu datgene, waarop
gij
u zoudt beroemen tegenover de heidenen? Alle denkbeeld zelfs van zulk een roem is ten eenenmale uitgesloten. Immers het gaat niet volgens uw vóu,og {kuvcóv), de 8t,yicii,o6vvr} komt niet volgens Sta
de
rav iqyav,
ordinatie
Er
vóyiov TtLazecog.
is
maar
maar het gaat naar den canon
sïg 6
sóg
(vs.
30),
des geloofs:
die dezelfde is èn voor de
heidenen èn voor de Joden. IV. Zelfs historisch is het standpunt der Joden onhoudbaar. Alle beloften, heilsopenbaring, de rechtvaardiging door het geloof is aan Abraham geheele de gegeven vóór de besnijdenis, die het nationale teeken is. VS. 10 TiEQirofiri en ccHQo^vGxïa staan voor God op ééne lijn: beide gerechtCaj).
vaardigd door het geloof. VS. 16. s.s. bevat de conclusie: de belofte vervalt dus, als ze Q,a.n de nsQuo^ri gebonden wordt, of wel: ze blijft vast ook zonder de TisQito^ri. "Welnu Abraham heeft de belofte gekregen h a^qc^voxCa en als zoodanig is :
hij
natriQ nóXlcov
è&vav geworden,
is hij
als
een vader van vele volken gesteld.
God kan de dooden levend maken; dat toonde hij in Izak en daardoor stelde Hij Abraham tot een vader van vele volken. God kan dus ook, om dit Zijn doel met Abraham te verwezenlijken, de doodeheidenen opwekken om hen in Christus in te lijven. Rom. IV geeft derhalve het historisch bewijs. Caj). V. Betrogressus van Abraham op Adam. VS. 1—12. God heeft naar deze ordinantie Izak verwekt en uit de dooden levend gemaakt. Zoo ook heeft Hij met den Christus gedaan langs denzelfden weg handelt Hij ook met de heidenen. De .Joden leiden alles van Abraham af; dat is de |;ar//c?^/ar/s//sc//c opvatting. Het verband
is
dus
dit:
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's