Locus de Consummatione Saeculi - pagina 268
College-dictaat van een der studenten
266 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). onderscheid;
dat,
moet worden,
is
gelijk dit
we
zagen, tusschen vs. 25 en vs, 28 en 29
zeer goed verklaarbaar. In vs. 25 toch
gemaakt
alleen sprake
is
van hen,
die de stem des Zoons van God zullen hooren naï ot dyiovaavcsg van hen derhalve, die tot de ccvÜGxaaLg zijg jco^g uitgaan. En bij dezen bestaat de dvaataaig natuurlijk uit twee deelen t. w. de geestelijke opstanding d. i. die der ziel in de wedergeboorte; en de Uchamelyjke opstanding d. i. de finale opstanding in den oordeelsdag. Die eerste, geestelijke opstanding werkt van nu af en daarom v.cd vvv èanv. Maar die geestelijke opstanding loopt ook parallel met de lichamelijke on è'QxsTai aga Kal vvv èanv, omdat ook de KXrjaig van den Zone G-ods, die nu hier geschiedt, parallel loopt met die ytXrjaig, welke dan in de laatste dagen over de graven zal uitgaan. ^i^aovTcci
;
:
Philipp. 3
:
21.
Weer
Rom. 8:11. Ook van
alleen sprake
hier geen sprake
van der geloovigen opstanding. van het terugbrengen uit de xpui/its, maar
welke samenvalt met de taonoCïisig. Hier evenmin generaal genomen, maar sensu er gaat vooraf, dat hun lichaam een tempel des Heeren is. die avdataaig,
1
Cor. 6
2 Cor. 4 Dit
:
alles
Heere God sophische
:
14.
14.
Eveneens sensu
zijne openbaring gaf;
problemen op
want
speciali.
vindt zijne verklaring juist in het practische doel, n.l.
te lossen.
Daarom komen
speciali,
dat de Schrift niet
De
is
waarmede de
gegeven omphilo-
apostelen richten zich uitsluitend
tot
de
algemeene thema, maar wijzen zij gewoonlijk alleen op wat met hen gebeuren zal en op hen betrekking heeft. In casu spreken zij dus alleen over hunne opstanding en alleen ter bestrijding van ketterijen of waar geheele negatie aanwezig was (Hymeneus en Filetus) handelen zij ook over de generale opstanding. christenen.
zij
niet altijd op het
Ditzelfde denkbeeld, dat geloovigen en ongeloovigen zullen opstaan, ligt ook
ten grondslag aan de uitspraak des Heeren, dat veel
meer te vreezen is hij, die en lichaam kan verderven in de hel. Eveneens worden in de gelijkenis van Lazarus en den rijken man beiden voorgesteld als in het lichaam verkeerende: zij spreken met elkaar, de rijke vraagt om water ter verkoeling van zijne tong enz. ziel
Tot dezelfde conclusie leidt ons de voorstelling, die gegeven wordt van het sterven van den Antichrist en den dvxt-isQsvg, van wie gezegd wordt, dat zij levend ter helle varen, iets,
wat
alleen mogelijk
is,
als ze
naar
ziel
en lichaam
ter helle varen.
de verschillende beelden, die in de Heilige Schrift gebezigd worden de plaats der verdoemenis aan te duiden, worden evenzoo realistisch geteekend als die ter aanduiding van de plaats der gelukzaligheid en der Eindelijk
om
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 268](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's