Locus de Consummatione Saeculi - pagina 287
College-dictaat van een der studenten
285 CoUeg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
De reden daarvan
deze: in het supremiim judicium
is
Hem
Christus, en vóór
verschijnt de menschheid,
Rechter de
zit als
die ^'el gevallen
is.
maar
nog redbaar, nog vatbaar voor verlossing was en aan wie God daartoe den Middelaar heeft aangeboden. Daarom ook gaat het heele gericht over deze quaestie: hebt gij den Christus aangenomen? Doch: een gevallen engel is niet redbaar en daarom kon de verlossing nooit aan den gevallen engel aangeboden worden; de gevallen engel is absoluut boos en niet meer vatbaar voor verlossing. Maar daarom dan ook kan er voor den gevallen engel geen plaats zijn in dat gericht, waarbij het gaat over de vraag: hoe hebt gij u gesteld tegenover de u aangeboden verlossing in
Christus? 4.
Wat
Het
beginsel,
is dit,
zal die rechtspraak zelve zyjn?
waarnaar de rechtspraak
supremum gaan maar de persoon,
in het judicium
dat niet geoordeeld wordt eene reeks van daden,
wezen; het
organisch
is
ermee
met een boom,
als
dien
men
zal als
niet alleen
naar zijne vruchten, maar ook en allermeest naar den stand van en naar zijnen stam. Daarom zal dat oordeel een princiiyiëel oordeel zijn, waarbij alles afhangt van de verhouding, waarin wij tot den Christus staan. Dat is dan ook de zin van
beoordeelt zijnen
wortel
:
Gal.
6:4
en
£lq
5.
principieel bestaan;
savrov fióvov
shugtos
d.
i.
het persoonlijke,
yccQ ro I'Slov cpogriov ^acrdasL-.
de persoon in zijn
dat ziet op het eind-
oordeel.
Joh. 6
één
:
2S en 29. Alle werkingen der menschen worden geconcentreerd in in één wortel en tó fgyov rov Gsov is: i'vcx Ttiarsvcrjts stg ov
beginsel,
anéarsiliv êyieivog. 1
Joh. 3
:
23.
sgyov
en
èvtolri
staan
want het eene richt neemt tegen-
naast elkander,
het andere en beide bestaan principieel daarin, dat
men
positie
over den Christus. Joh. 5
Het
24.
:
principiéele in het vonnis is
of &avatoc;;
twrj
dat principiéele beslist, dat zijn niet eenige daden,
maar
en wat over
alleen het geloof in
Jezus Christus.
36 hetzelfde.
Joh. 3
:
Waar
dus
ontstaat
de
het
principiéele
vraag:
in
ivelke
ligt
in
de verhouding tot den Christus,
relatie treden hier
worden telkens in de Heilige Schrift genoemd als makende. Zie 1 Petr. 1 17, Efeze 6 8, 1 Tim. 6 Matth. 25 35-40, Matth. 12 6, 1 36, Rom. 2 :
:
:
:
ook over de verborgen werken) Deze beide objecten van oordeel mogen niet
(het gaat dus
:
1
daar
dan de iverken op? Die toch een object van oordeel uit:
18, 2 Cor. 11
Cor. 4
Tim. 5
:
:
5,
:
15 vooral
2 Cor. 5
:
10
24 enz.
los naast olkaar blijven staan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 287](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's