GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 277

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 277

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

275 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

maar dat men daar zal verkeeren In den toestand van den avSQÓywos, dan wordt teruggewezen op de schepping van Eva. (Gunning.) Daartegen moet, ook om den wille van de belijdenis van den Christus, ernstig geprotesteerd. Het verschil tusschen man en vrouw is volstrekt niet alleen een lichamelijk verschil. Het verschil tusschen de zielen van man en vrouw

bestaan,

waarbij

De hemel nivelleert de verschillen niet, maar geeft „aan ieder De schakeeringen moeten blijven, want daarin juist komt de veelsoortige wijsheid G-ods uit. De rijke schakeering tusschen man en vrouw kan in den hemel niet wegvallen. Ten onrechte heeft men zich ook tot staving van dit verkeerde gevoelen beroepen op het woord: „In Christus is noch man noch vrouw"; want dan zou dit nu reeds gelden moeten en de mannen en de vrouwen worden immers juist altijd in de gemeente onderscheidenlijk toegesproken. Het wil precies is

veel grooter.

zijn eigen lichaam."

zeggen als de uitdrukking „in Christus is noch Jood noch Griek, noch dienstbare noch vrije enz." En dit duidt niet aan, dat de onderscheidingen wegvallen, maar juist omgekeerd, dat, doordien de onderscheidingen volkomen uitkomen, alles tot de rijkste, de heerlijkste harmonie komt. Er is in den hemel eene schare, die niemand tellen kan, uit alle natie, en geslachten, en volken, en talen. hetzelfde

Alleen

blijkt uit Jezus'

dit

zeggen, dat de procreatie van het menschelijke

omdat die dan haar zin en hare geaardheid verliest. Dat komt, omdat de menschheid dan een volkomen organisme zal zijn, dat, evenals een boom, die in de lente volgroeid is, niet verder bloeit. Het is dan geslacht

voortgaat,

niet

voltooid. Alle groei en ontwikkeling is

Dit

plaatsen

;

dan afgeloopen.

de gesteldheid van het lichaam na de opstanding de eenige waar dan nog aan kan toegevoegd

zijn

voor

:

Deze woorden, zijn zeer dikwijls misbruikt. De realistische exegese trekt hieruit dezen zin: aaqt, %aï alfia komen niet in het koninkrijk Gods; lichamen zonder vleesch en bloed zijn eigenlijk geen lichamen, dus 1

15

Cor.

:

50.

dat er alleen maar een ziel in den hemel ingaat. Intushetgeen voorafgaat, waar de apostel uitvoerig allerlei onderscheidingen maakt, blijkt, dat niet alle „vleesch" gelijk is. We mogen hier onder oagë, zal aïfia niets anders verstaan, dan wat er zoo dikwijls mede er blijkt

schen,

bedoeld het

hieruit,

uit

wordt,

hier

t.

bestaat

w.

den dood onderworpen

Welke

het

Góifia"zrig'TaTtsiv(óas(og,

en ten gevolge der zonde de is.

(cf.

voorstelling hebben

Philipp. 3

we ons

:

te

het vleesch en bloed, cpQ-ogd in

zooals

zich draagt en aan

21.)

maken aangaande

de tvederopstanding

des vleesches?

Ten

eerste

zij

hierbij

opgemerkt,

dat

de menschen, die sterven den dood

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 277

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's