Locus de Consummatione Saeculi - pagina 471
College-dictaat van een der studenten
139
College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek).
[I.
Tweede opmerking. Ook thans pomeren
dat de bijzundere
ivt hier slechts,
Openbaring altoos van tijdelijk karakter is en voorbijgaat, terwijl daarentegen de natuurlijke Openbaring duurzaam is en bestemd om eeuwig te blijven. De bijzondere Openbaring komt er tusschen in en moet er weer van tussclien uit. Hierin juist ligt de grondfout van het Methodisme en alle uitsluitend soteriologische richtingen, de zondige voorstelling, alsof de Openbaring van den Bijbel de eeuwige Openbaring zou blijven. Zoo sprak eens een predikant, die preekte over een tekst van Paulus, waarmede de uitleggers en hijzelf nog al moeite hadden, dat eens in den hemel de Heer Zelf zal openbaren, wat Paulus geopenbaard had. Neen, de Bijl)el behoort tot de sfeer van dit leven en in den hemel er geen Bijbel meer zijn; de algemeene Openbaring blijft alleen over, maar tot hare volheid en zuiverheid gebracht. Het is hier dezelfde relatie als tusschen AciYon en Melchizedek. Melchizedek was priester krachtens de schepping. Aaron schuift daartusschen maar daarna komt Christus, niet om het priesterschap van Aaron voort in, te zetten of het priesterdom van Aaron te bestendigen, maar om dit geheel zal
op te
zij
te zetten en het
algemeene priesterschap van Melchizedek er boven op te doen blijven. Wat hier van 't priesterschap geldt,
brengen en duurzaam
geldt ook van de profeten.
Adam was van nature, zoo is ze ook in Christus; de van Jesaja, daartusschen ingeschoven, gaat weg en voorbij. Deze opmerking doet tevens zien, hoe onjuist de gewone indeeling en tegenstelling is in natuur en genade, tvant dan rekent men den magistraat tot Zooals de profetie in
profetie
de genade
werkelijk
en in
toch
den
de magistraat gaat voorbij, is er
om
hemel en het Rijk der Heerlijkheid
Christus nu voorloopig als magistraat aangesteld, ingaat, geeft Christus Zijn koninkrijk,
d.
w.
z.
nav
iv naeiv.
Deze Lehnsdtze
uit
de
niet bestaan.
maar juist
Encyclopaedie
Hij in zijn
Wel
is
als de heerlijkheid
Zijn magistratuur,
God den Vader, opdat de Vader weer worde, wat TÓ
der zonde wil en zal
't
weer over aan Paradijs
was
:
hier slechts kort
aangegeven en herinnerd om er zorg voor te dragen, dat men bij de verdere bespreking van den Locus de Magistratu niet verkeerd te werk ga. l**. De Locus de Magistratu is materieel ingeleid door de §
over
,,het
Souvereiniteit
Souverein Gezag." is
een begrip
van dien aard, dat
er
onder menschen geen souve-
Geen mensch kan souverein gezag bezitten, hij moge het kunnen dragen, maar bezitten kan hij het niet. 't Woord souvereiniteit op zich zelf duidt het reeds aan, 't is afgeleid van het Lat. supremum. (Door verzachting is de p een v geworden). Het denkbeeld, waardoor het beheerscht wordt, is het suprenumi. Nu spreekt vanzelf, dat een mensch nooit supremum
reiniteit
bestaan
kan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 471](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's