Locus de Consummatione Saeculi - pagina 592
College-dictaat van een der studenten
Ö6Ó College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
eene wetgevende macht geweest en
iDenschen beteekenis
van
Zelf rechtstreeks als
dit is juist
de hooge absolute
God de Heere Wetgever optreedt en daarin het theocratische gezag over
wetgeving op Sinaï en
de
in de woestijn, dat
Israël gefundeerd heeft.
De poging, in den laatsten tijd aangewend door de historisch-crUische studie van het Oude Testament om de TVyin achter de n\\*''2J te schuiven is een vol-
komen
loochening en op zij zetting van het theocratisch beginsel in Israël. Elke voorstelling, alsof de nilD uit menschelijk brein eerst later is opgesteld, loochent
de
theocratie
en
is gelijktijdig
een onderste boven keeren van het
standpunt, Avaarop de profeten zelve staan. Iedereen, die dan ook de noodzakelijkheid der theocratie heeft ingezien,
kan met dergelijke verkeerde
voorstel-
lingen niet meegaan.
merken we hier op, dat de koning van Israël, d. i. Heere Zijn gezag rechtstreeks uitoefent door de uri'))i en de thummim en door de instelling van het profetendom. Daarmee trad de Heere Zelf oor2.
In de tweede plaats
Grod de
deelend, leidend en sprekend onder Israël op.
Men moet om het wezen van de theocratie te verstaan wel in het oog houden, dat hier alles hangt aan de praesentia Dei in sancto sanctorum, in het Heilige der Heiligen,
waar de praesentia Gods
is,
de praesentia Numinis Divini,
den tabernakel naar den tempel van Zion is overgebracht. Eerst door de praesentia Dei in medio populo iverd de theocratie in Israël reëel en sloot de praesentia van God in Zijn' tabernakel en in Zijnen tempel elk wereldsch koningschap in Israël buiten en uit. Hiermede hangt dan ook saam, dat God de Heere Zelf in Israël als Rechter optrad, zooals we dat zien in 't gebeurde met Dathan en Abiram, in de oordeelen door God over de weerspannigen in de woestijn uitgesproken. Er is dus geen God van verre, die aangeroepen wordt om providentieele hulp, gelijk wij een en dit is de theocratie in Israël en alle volkeren doen, maar er is rechtstreeksch onderling verkeer van God niet Zvjn volk en van het volk met God. Israël leeft niet onder een menschelvjke ivet, maar onder Gods wet; niet onder metischelyjk oordeel, maar onder Gods oordeel; het steunt en rertromvt niet op die later uit
—
menschelijke leiding,
maar
op de leiding Gods.
men nu, hoe het dan koningen zijn opgestaan in Vraagt
buiten),
dan
luidt het
—
antwoord
te
verklaren
David
en
is,
dat toch in Israël
zijn geslacht (Saul laten wij er
als volgt.
In de kerk bestaat er geen theocratie, maar Christocratie. Christus is Koning over Zijn kerk, en niet God Drieëenig. De kerk wordt tot aan de Parousio toe geregeerd door Christus als Koning en wel door Christus naar Zijn menschelijke natuur. De mensch Christus Jezus is van Godswege met gezag en macht
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 592](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's