Locus de Consummatione Saeculi - pagina 328
College-dictaat van een der studenten
820 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Ons hart is vatbaar voor allerlei deelneming in het levenslot van anderen. Het heeft het vermogen ontvangen om gemeenschapsbanden te gevoalen met anderen. Zoo ook ligt in de menschelijke natuur allerlei vermogen van genie, aanleg, kunstzin enz. Jfu zagen we het herhaaldelijk, dat iemand, in wien reeds vroeg een tinteling van genie en machtige gaven des geestes vielen bespeuren, reeds vroeg ten grave daalde, voor hij tot volle ontwikkeling en ontplooiing des levens kwam. Zelfs de helft der menschen sterft voor het derde levensjaar. Schiep God dit alles en die allen dan voor niets, tevergeefs? Of zouden al die kleine kinderen, die wegsterven, dan domkoppen zijn? Al te
gaven niet uitgekomen, daarom zijn zij nog niet vernietigd. God de Heere redt den mensch, niet de ziel; de Heere heeft de icereld lief gehad met al hare verhoudingen, krachten, gaven, talenten, niet de enkele personen. Eene teleurstelling, eene mislukking, en geene èi-ACiCmaiq van Gods zijn die
schepping
zou
het
indien in het rijk der heerlijkheid al die gaven enz.
zijn,
vernietigd waren, als dat alles teloor ging en niets dan eenige wezens zouden overblijven.
God
schiep den
en gaven
mensch
tot activiteit en daartoe schiep Hij allerlei potenzen
Doch, gelijk van een boom in de lente vele bloesems afvallen, die geen innerlijke potenz hebben, zoo kan dat niet bij den mensch. Alles moet tot zijne rijke ontplooiing komen, dat is de 86è,a. Alles moet zijn einddoel bereiken, elke door God geschapen kracht, elke gave, als
alle talent,
zoovele
zaden.
moet eens strekken tot de openbaring zijner oneindige heerlijkheid.
men
dit nu toe op de persoonlijke verhoudingen tusschen man en vrouw, ouders en kinderen, broeders en zusters enz. — zoo openbaart ons de Heilige
Past
Schrift
niet,
dat de hier bestaande banden zullen geperpetueerd worden. Eer
Anders zou elk tweede huwelijk beslist ongeoorloofd en veren dat zegt de Schrift niet. Denk ook aan het antwoord, dat Jezus gaf op eene vraag, die deze kwestie aangaat. (Matth. 22 29 en 30). Maar ook: het huwelijk heeft niet anders dan een symbolisch karakter; het het
tegendeel.
boden
zijn
:
een
is
iivaz^QLov,
ziende
op
den
band,
die
er bestaat tusschen Christus
en
gemeenschap tot hare volle ontplooiing komt, daar vervalt vanzelf de andere, die symbolisch was. In dat licht moet het Hooglied beschouwd. Eerst uit dit oogpunt bezien, kan het verklaard als deel in het organisch geheel der Heilige Schrift. Het moet evenwel genomen als één geheel, dat als zoodanig eene aanduiding zijne
Bruid.
In de eeuwige zaligheid,
waar
die verbinding, die
hiervan, dat het huwelijk op aarde altijd een desideratum overlaat.
is
De Bij
het
ë&vri eindelijk vormen op aarde een zondig karakter in hunne indeeling. Babels torenbouw werden zij gespreid. Sommigen leidden daaruit af, dat
nationale
leven
daarom zondig was. Doch het
is
juist
omgekeerd: het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 328](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's