Locus de Consummatione Saeculi - pagina 671
College-dictaat van een der studenten
839 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Uit
deed 2".
Byzantijnsche rijk
het
deze idee
is
Europa binnengedrongen Constantijn .
formeel door de am&^ewarm in drie klassen in te deelen,
dit
de respectabües,
Bovendien
nog
tusschen
het
deülustres.
de clayissimi.
wat van meet af aan werd en ook nu nog
iets,
geaccentueerd
inrichting scheiding
is er
3".
1".
en
militaire
civiele.
In
in de Byzantijnsche staatsin
Europa nawerkt,
Rome had
tot
n.l.
scheiding niet bestaan. Hij, die gezonden werd als proconsul of praetor, tegelijk
gouverneur van
zijn provincie
en hoofd van
zijn leger.
de
dusverre deze
was
Het staatsleren
Bome was militair. Elk burger, tot welke klasse hij behooi'de, moest de wapenen dragen en zij, die de organische Gliederung vormden, waren tegelijk hoofden van het leger. In Rome bestond er geen aparte stand van officieren. Evenzoo bestond er vroeger in ons land geen aparte schutterij en werden de officieren der schutterij door de schutters zelf benoemd. Hieraan nu heeft Co7istantvjn een eind gemaakt. Hij maakte een totale scheiding tusschen het militaire en civiele. Het militaire wezen werd echter niet hiërarchisch op in
eigen ook
voet
naast de civiele hiërarchie geplaatst, maai' zoo, dat de keizer van het leger was en alleen alle macht in handen had.
los
ojjperbevelhebber
Over het leger werden en comités. (De latere
van hoofden aangesteld n.l. magistri, duces van hertog en graaf is ook afkomstig van de
drie soorten titel
Byzantijnsche regeeringsregeling.) Bij
Constantijn
hebben
opgeiatte x>oging
om
regeer ingsvorm
brengen.
te
het
we
te
doen
Bomeinsche
Het punt, waarover we hier vooral Constantijn zich ook
tot
met de volkomen princiiyieele en geniaal onder een absoluut monarchischen
rijk
te
spreken hebben,
is het feit,
dat deze
de Christelijke religie bekeerd heeft.
Men
heeft vaak twijfel en bedenking geopperd, of deze bekeering wel echt geweest en of hij niet uit staatkundig oogpunt, ziende, dat de macht der Christelijke religie niet te bedwingen was, tot het Christendom is overgegaan. Doch dit alles blijft thans buiten bespreking, omdat wij hier slechts te doen hebben met wat Constantijn als keizer deed. is
De bekeerde Constantijn kon het oude recht van Rome niet meer gebruiken. Het Romeinsche recht was ook in ongereeden toestand geraakt. Over het geschreven recht heen bestond er ook een gewoonterecht. Nu hij als Christen met Christenen te doen kreeg en hij zich op het concilie van Nicea en andere kerkvergaderingen rechtstreeks met de religie bemoeide, werd hij er vanzelf toe gebracht om de rechtsbedeeling van het Oude Testament, de betrekking van Kerk en Staat, de viering van den Zondag en de praebenda van de geestelijken te regelen. Toen maakte hij een mixtuur, waarbij 1".
het traditioneele recht van
Bome
bestaan
bleef.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's