Locus de Consummatione Saeculi - pagina 672
College-dictaat van een der studenten
340 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). 2. 3.
werden werden
positie, die
Daardoor
liij
is
er doo7-
hem
zelf rechtsverhoudingen in het leven geroepen.
verhoudingen
er
aan de
de Christelijke religie overgenomen, door de
int
Christelijlce
kerk
gaf.
toen ontstaan een zoogenaanide Gillisten keizersregeering, en
is
BijzaMium de meest absolute verhouding van kerk en staat gefundeerd. De Heidensclie religie werd op zijde gedrongen en tle Christelijke daarvoor in de plaats gesteld en evenzeer absoluut met de macht van den keizer verbonden, en veel strenger dan vroeger met de Flamines het geval was geweest. Dit rijk van Constantijn nu heeft niet kort, maar tot diep in de Middeleeuwen bestaan, ruim duizend jaren. Zoo eerst begrijpen we, hoe zulk een Christelijke staatkunde en staatsinrichting, die uit een geheel nieuwen oorsprong opkwam, invloed moest krijgen op het politieke inzicht in EurojM en wel, omdat de juristen feitelijk alleen uit den Byzant'ijnschen staat voortkwamen, terwijl in andere landen van het Westen van juristen geen sprake was. Alles, wat zich met rechtsstudie ophield, verkeerde te Rome, en het was vooral Byzantium, waarheen na Constantijn, ieder, die zich met rechtsstudie bezighield de toevlucht nam. Toen nu later in het Westen, in Gallië, Spanje, Duitschland, Engeland regeeringen van Christen-koningen opkwamen, welke laatste voor hun staten rechtsverhoudingen wilden formeeren, gebruikten ze daarvoor juristen, die onder den Byzantijnschen invloed stonden. Hieraan is het te wijten in
'
en
toe
te
schrijven,
dat de werkelijk niet zeer gelukkige verhoudingen van Con-
stantijn door traditie in alle Christelijke staten zijn overgegaan.
schade teweeggebracht.
Nu
toch ging
men
Daardoor
is
grcote
den ahsoluut-monarchischen regeerings-
het Oosten verwarren met het begrip van Christelijke staatkunde. Men zag het standpunt van Christelijke staatkunde in hetgeen iets geheel anders was n.l. in de belichaming der absolute monarchie van het Oosten.
vorm van
De
eerste
reactie
hiertegen
kwam
van den kant der Renaissance, die het
Romeinsche en Grieksche leven weer te voorschijn bracht en daardoor ook de staatsrechtelijke denkbeelden van Griekenland en Rome meer in eere deed komen. Deze reactie werkte weer op de Reformatie in en met name op de Calvinistische Reformatie. Tengevolge daarvan is metterdaad van de Calvinistische Reformatie eene bewuste oppositie uitgegaan tegen dit monarchisch-absolutistische,
was
dat
dit niet
zich
overal
Staatkunde voordeed. In Duitschland zich zelf aan het hoofd van de vrije denkbeelden belemmerden dat een vrije staat was, en onder de
als Christelijke
omdat daar de vorsten en aldus elk opkomen van
het geval,
Reformatie stelden, verhinderden. In Genève echter, Hugenooten in Frankrijk en ook in Nederland heeft het verzet en de reactie tegen het Oostersch absoluut monarchisch begrip getriomfeerd. De schoonste vrucht daarvan zien we in de Vereenigde Staten van Noord-Amerika, waar de en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's