GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 647

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 647

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

315 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). eigen levenswet, zoodanig

een

en niet

te veel te

een

in

of

revresentatie zal brengen, dat ze juist genoeg

tot

men nu

zeggen hebben; hoe

twee kamers

de coëfficiënten van levensfactoren

vergaderen, die naar billijkheid het volksleven

zal

representeeren. Vroeger werden steeds de belangen op den voorgrond gesteld, hetgeen zeer juist

was. Sedert de Fransche Revolutie werd dit op zij gedrongen. Nu zal men er weer toe terugkeeren. Zoo is er onlangs in België bij de nieuwe regeling van

den

Senaat

om

aan gedacht

ernstig

een kamer van belangen in te richten.

op het Program op het denkbeeld van kamers van belangen aangedrongen. Onze Eerste Kamer, zooals

Ook

Kuyper

in '78 is door Dr. A.

thans

die

bestaat,

heeft

geen

zijn toelichting

bij

zin.

Nu

reeds kan

staatsrecht voor goed de belangen zal opnemen,

bleem de

in

men

maar

profeteeren, dat het

het kost

tijd;

het pro-

moeielijk op te lossen en vele bezwaren zijn er aan verbonden, opdat

is

praktijk

elk

belang

zijn

eigen

invloed

krijge

en

niet

meer en

niet

minder.

We

toonen hier alleen de lijnen aan, die uit de verschillende dogmatische communis Gratia en de inrichting van

lijnen Israël,

van Schepping, Providentie, ons den weg wijzen.

men

nooit „absoluut" nemen. een mensch moet behandelen, denkt men daarbij steeds aan een volwassen mensch. Maar een mensch is niet altijd volwassen. Hij begint met een hulpeloos kind te zijn om op te klimmen tot een knaap, jongeling en man. Een mensch kan gezond of krank zijn, bij zijn ver-

Hetgeen hierboven gezegd

Wanneer men

vraagt,

is,

hoe

moet

men

stand of krankzinnig. als het nu is in het menschelijk leven, is het ook in het leven der Ook een volk is niet ineens een av-qQ rüstog, het begint met kind te en in kinderlijken toestand te verkeeren. Wil men nu al het gezegde toe-

Evenzoo volkeren. zijn

passen wil

een volk in zijn kinderlijken toestand, zooals b. v. de Javanen of beweren, dat het zoo moest zijn, dan miskent men geheel en al het

op

men

historisch element in het volkswezen. staat de zaak zoo, dat de patriarchale usus bij alle volkeren de van de grenzen van het gezag niet eens kende. Dit spreekt vanzelf, want welk motief zou de patriarchale macht gehad hebben om het leven der gezinnen en familiën aan te tasten terwijl het patriarchaal gezag zelf in die gezinnen en families gefundeerd lag? Na de patriarchale periode trad de landsvaderlijke periode in. Tusschen deze twee moet wel onderscheiden, al wordt ook wel een vorst uit de laatste periode een patriarchale vorst genoemd. De landsvorst nam de positie in van

Historisch

quaestie

een

patriarch,

doch zonder dat er patriarohie bestond, en nadat

alle patriar-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 647

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's