GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 144

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 144

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

142

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Na

het verdwijnen van die twee profeten, zullen, zoo wordt verder voorspeld

weer pseudo-profcten optreden. Nadat toch het beest is opgekomen een mensch, die de dierlijke macht op aarde zal toonen, komt er naast hem een tweede beest op, en dat is de pseudo-profeet, de vervulKng van de valsche profetie, waarvan nu alleen nog de praeflguratiën gezien worden. Hij zal het beeld van den Christus dragen (vs. 11). Zoo zal hij zich voordoen met twee hoornen des Lams. Het sprak als de draak, het beest, dat vuur spuwt. Het eersti' beest vervult den ról van een ipsv8o^a6ilsvg (de drie ambten worden alle nagebootst); het tweede dien van een ipsvSongocpriri^g. Die pseudo-profeet zal in verband staan met de valsche wereldmacht. Ze zullen zelfs teekenen doen, zóó, dat men hen zal aanbidden. De pseudo-Christus zal een pseudo-kerk oprichten. Het ziet dus op eene verbinding van de valsche kerk met de valsche ivereldmacht. De geheele strekking zal zijn om het staatsabsolutisme te doen aanbidden. Evenals de kerk van Christus den Doop heeft als merkteeken, zoo zal die pseudo-profeet-Christus ook eene kerk oprichten en een pseudo-sacrament instellen en alleen wie dat teeken heeft, zal in het burgerlijk leven kunnen optreden, zal .burgerrechten hebben, terwijl de anderen (cap.

13),

(VS. 1) d.

i.

worden beschouwd als pariahs. 't Zal dus zijn een staatskerk, evenals vroeger ten tijde van Rome. Wat hier staat, is evenwel een signum praecursorium, dat terdege goed merkbaar zal zijn. Wat de prediking betreft, in deze profetie bedoeld, ze mag niet beschouwd als de pracdicatio Euangelii, maar als praedicaMo judicii. In het Oude Testament zijn die twee altijd dooreengestrengeld daar hebben de profetieën eene dubbele strekking n.l. als profetie van de straffe Gods en als die van verlossing. Doch in het Nieuwe Testament gaan deze beide uiteen. Eerst met de komst van den Christus in het vleesch de predicatio Euangelii, de vervulling van de verlossing en daarvan wordt de Tilrigaaig der x()^'ö^s beslist afgescheiden. Deze wordt dan gezet aan het einde der dingen, als het getal der uitverkorenen vol zal zijn. Dan zal die profetie van het judicium uit het Oude Testament weer worden opgenomen en nog eens als praedicatio judicii uitgaan. Die praedicatio judicii onderstelt dus iets. Er moet eene praedicatio Euangelii aan vooraf zijn gegaan. Daarom moeten we dit altijd van ;

achteren af beschouwen.

Die praedicatio judicii veronderstelt eene prediking van het Evangelie aan de geheele wereld. Dit blijkt uit het „Bergen, valt op ons, en heuvelen, bedekt

ons voor den toorn des Zoons." Allen dragen dus kennis van zijne komst, ook al gelooven zij niet in Hem. Allen hebben ze het Evangelie gehoord. Dit heeft Jezus dan ook zelf gezegd, dat eerst het Evangelie moest geprcflikt worden aan do gehoole wereld.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 144

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's