Locus de Consummatione Saeculi - pagina 68
College-dictaat van een der studenten
66 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek.)
den dood van Lazarus en vs. 23a dien van den rijken man. Tusschen dien dood en het zijn in den Hades wordt geen enkel oogenblik tusschenruimte gelaten. De bij het sterven toegedrukte oogen openen zich aldaar. Hoe is nu die Hades door Jezus genomen ? Vs. 25 geeft het antwoord op deze vraag. Abraham antwoordt op de vraag van den rijken man om een weinig water en daaruit blijkt, dat het leven aan deze zijde van het graf iv x^ Jco^ aov wordt genomen als beslissende voor dat daarna: want daai had de een ra uya9cc en de andere za ««hk, en vandaar, dat hier vvv ds de eene TtccQaKalsirai en de andere smarten lijdt. En dan voegt vs. 26 er de alles afdoende verklaring bij ênï TcccGt TovToig, in geheel dezen samenhang der dingen, staat het zoo, dat niet alleen onmiddellijk na den dood een tegenstrijdige toestand ontwaard wordt, maar ook die twee tegengestelde toestanden worden voorgesteld als gescheiden door een x<^a;ia; iitya, terwijl de overgang van den eenen in den :
anderen toestand absoluut is afgesneden. Dit is geheel in strijd met elk zuiveringsproces na den dood. Dit klemt nog te sterker, omdat de rijke man wordt voorgesteld als berouw hebbend; niet een zaligmakend berouw, maar een Ezau's berouw. En dit is vermengd met meewarigheid over de zijnen, die nog op aarde zijn. Hij vraagt om het uitzenden van een bode naar zijne nog levende broeders. De Vermittlungstheologen zouden hierop antwoorden: dat doet er niet toe, het komt toch wel terecht! Abrahnm daarentegen verwijst hen naar het eenige middel: de openbaring; naar Mozes en de profeten, die bij de aardsche bedeeling behooren. De Openbaring Gods, de Heilige Schrift, is het eenige middel, waardoor men uit den toestand der rampzaligheid
kan komen. nog meer. Uit vs. 30
tot dien der zaligheid
Maar
er
is
blijkt,
dat de rijke
man
voelt, uit het
bewustzijn spreekt, dat het zoo is, als Abraham zeide; dat na den dood geen bekeering meer plaats kon hebben, dat ze alleen vóór het sterven mogelijk
is.
Vergelijk
nu Abrahams antwoord op
vs.
30 in vs. 31 met de voorstelling
der Vermittlungstheologen. Deze woorden zouden onwaarheid bevatten, indien de voorstelling der Ethischen juist ware, dat de vroeg gestorvenen aan de later gestorvenen het Evangelie zullen prediken.
Luk. 23
:
43.
De man,
tot
wien de Christus aan het kruis deze woorden
richt,
stond zeer laag in ethische ontwikkeling; hij was volgens zijn eigen getuigenis een moordenaar, voor wien niet de minste verontschuldiging was. Deze man
zou dus volgens de Vermittlungstheologen in dezen lagen ethischen toestand aan de andere zijde van het graf zijn ontwaakt, om langs een nieuw proces tot een hooger standpunt op te klimmen. Jezus evenwel voorzegt hem, dat nog dienzelfden dag, gtkisqov, op den eigen dag van zijn sterven dus, zal hij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's